ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل تعلیق کرد

در ادامه تیرگی روابط اسرائیل و ترکیه به دلیل جنگ غزه، اکنون آنکارا قصد دارد روابط تجاری بین دو کشور را متوقف کند. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل به این تصمیم دولت ترکیه واکنش تندی نشان داده است.

وزارت بازرگانی ترکیه‌ روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به «تشدید فاجعه انسانی» در فلسطین کلیه صادرات و واردات به مقصد اسرائیل یا از مبدأ آن را متوقف کرده است.

در بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه تصریح شده است که این تعلیق شامل تمامی مبادلات صادرات و واردات بین دو کشور است.

این بیانیه تاکید کرده است: ترکیه این تدابیر اتخاذ شده جدید را تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه جریان بی‌وقفه و کافی کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد، به شدت و قاطعانه اجرا خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که تجارت بین اسرائيل و ترکیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

ترکیه پس از آن که اسرائیل اجازه نداد این کشور در ارسال کمک‌های هوایی به غزه مشارکت کند، محدودهای تجاری را علیه اسرائیل اعمال کرد.

ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در همین روز پیشتر گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با بستن بنادر به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافقات بین دو کشور را زیر پا گذاشته است.

ییسرائیل کاتز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: یک دیکتاتور این‌گونه رفتار می‌کند. منافع مردم و بازرگانان ترکیه را نادیده می گیرد و توافقات تجاری بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد که کشورش فورا به دنبال جایگزین‌هایی برای مبادلات تجاری با ترکیه خواهد بود.در ماه آوریل نیز ترکیه به دلیل امتناع اسرائیل از اجازه به آنکارا برای کمک‌رسانی به نوار غزه و حمله به این باریکه، محدودیت‌های تجاری بر اسرائیل اعمال کرده بود.روابط اسرائیل و ترکیه در حال حاضر بسیار پرتنش است. اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه پس از حمله تروریستی هفتم اکتبر حماس به اسرائيل، به شدت انتقاد و اسرائیل را به ارتکاب “نسل کشی” علیه فلسطینی‌ها متهم کرده است. هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز اول ماه مه اعلام کرد آنکارا می‌خواهد به شکایت نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل بپیوندد.در اواخر ماه دسامبر گذشته، آفریقای جنوبی از اسرائیل به دلیل نقض کنوانسیون مقابله با نسل‌کشی در جنگ غزه به دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. در پی آن این دادگاه سازمان ملل در حکم موقت خود اعلام کرد که اسرائیل باید دست به اقدامات حفاظتی بزند تا مانع جلوگیری از نسل‌کشی شود.انتقاد شدید رجب طیب اردوغان از حمله اسرائیل به غزه یکی از دلایل بالا گرفتن جنگ لفظی بین مقامات دو کشور است. از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته و حمله متقابل اسرائیل به غزه ، رئیس جمهور ترکیه به شدت از اقدامات اسرائیل انتقاد کرده است.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند.

رجب طیب اردوغان اغلب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را با آدولف هیتلر مقایسه کرده و ایالات متحده را به حمایت از «نسل کشی» فلسطینیان متهم کرده است.

در پاسخ به این اظهارات رجب طیب اردوغان مقامات اسرائیلی گفته‌اند، ترکیه «در کنار ایران، بزرگترین کشور حامی تروریست در جهان» است.