شمار قربانیان سیل در شمال افغانستان به ٣١۵ نفر افزایش یافت و روستاهای زیادی ویران شدند

مقامات محلی در افغانستان، روز یکشنبه ۱۲ مِه (۲۳ اردیبهشت) اعلام کردند که سیلاب ناشی از بارندگی‌های شدید در این کشور، منجر به ویرانی روستاهای زیادی شده و تا کنون دست‌کم ٣١۵ نفر کُشته و بیش از ۱۶٠٠ مجروح بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت پناهجویان تحت کنترل طالبان، روز یکشنبه ١٢ مِه (٢٣ اردیبهشت)، اعلام کرد که در پی سرازیر شدن سیلاب در این کشور، هزاران خانه آسیب دیده‌اند و احشام از بین رفته‌اند.

بنا بر اعلام وزارت پناهجویان حکومت طالبان همچنین شمار قربانیان سیل در شمال افغانستان به ٣۱۵ نفر افزایش یافته و بیش از ۱۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند. در ولسوالی نهرین در ولایت بغلان، مردم کشته‌شدگان سیل را دفن کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، آژانس‌های امدادی نیز نسبت به گسترش ویرانی‌ها و آسیب به تاسیسات مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های حیاتی مانند تامین آب به دلیل پوشیده شدن خیابان‌ها با گل و لای ناشی از سیلاب، هشدار داده‌اند.

دین محمد حنیف وزیر اقتصاد طالبان در بیانیه‌ای خواستار حمایت سازمان ملل، آژانس‌های بشردوستانه و شرکت‌های خصوصی از آسیب‌دیدگان سیل در افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارشد ملک مدیر بخش افغانستان صندوق «نجات کودکان»، در این زمینه گفت: «زندگی و معیشت مردم از بین رفته است، سیلاب‌های ناگهانی روستاها را درنوردیده و خانه‌ها را ویران کرده و باعث تلف شدن دام‌ها شده است».

وی در ادامه تأکید کرد که «ارزیابی‌ها حاکی از آن است که بیش از ۳١٠ هزار کودک در ولسوالی‌های آسیب دیده زندگی می‌کنند که این کودکان در پی سیل همه چیز خود را از دست داده‌اند».

خبرگزاری رویترز به نقل از محمدیعقوب یکی از آسیب‌دیدگان که ١٣ نفر از اعضای خانوادۀ خود را در پی سیل از دست داده، نوشته است: «ما نه به غذا دسترسی داریم و نه به آب آشامیدنی، نه سرپناهی داریم و نه پتو یا هیچ چیز دیگر؛ سیل همه چیز را ویران کرده است». وی افزود که از ۴۲ خانۀ یک روستا تنها دو یا سه خانه باقی مانده است.

بنا بر اعلام برنامه جهانی غذا، بیشتر مناطق آسیب‌دیده در پی جاری شدن سیلاب در ولایت بغلان افغانستان با وسایل نقلیه‌ مانند کامیون قابل دسترس نیست که این موضوع رساندن کمک‌های اولیه به مردم آسیب دیده در این ولایت را برای امدادگران دشوار کرده است.

پیش از این وزارت کشور افغانستان، شمار تلفات سیل در روز جمعه را ۱۵۳ نفر اعلام کرده بود، اما با این‌حال نسبت به افزایش آمار قربانیان هشدار داده بود.

بنا به نوشتۀ رویترز، افغانستان مستعد بلایای طبیعی است و سازمان ملل متحد این کشور را یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی دانسته است.