در صورت مرگ رئیسی، چه کسی رییس دولت جمهوری اسلامی خواهد شد؟

اتحادیه اروپا به درخواست تهران برای یافتن موقعیت بالگرد رئیسی کمک می‌کند
یانتس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه به درخواست تهران، سامانه نقشه‌برداری سرویس مدیریت اضطراری کوپرنیک را برای پیدا کردن بالگرد حامل ابراهیم رئیسی فعال کرده است.

ترکیه: اخبار مربوط به سقوط بالگرد رئیسی را با اندوه دنبال می‌کنیم
وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد آنکارا تحولات مربوط به سقوط بالگرد حامل رئیسی و هیات همراه او را «با اندوه» دنبال می‌کند.

این وزارت‌خانه افزود: «امیدواریم مقام‌های ایرانی از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، سالم و سلامت باشند و آرزوی سلامتی خود را به مردم برادر ایران منتقل می‌کنیم.»

ریاض: در این شرایط دشوار در کنار تهران ایستاده‌ایم
وزارت امور خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ریاض اخبار مربوط به سانحه هوایی برای رئیسی را با «نگرانی شدید» دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده ریاض «در این شرایط دشوار» در کنار تهران ایستاده و آماده ارائه «هرگونه کمکِ مورد نیاز» است.

در صورت مرگ رئیسی، چه کسی رییس دولت جمهوری اسلامی خواهد شد؟
محمد اولیایی‌فرد، وکیل دادگستری و عضو اتحادیه بین‌المللی وکلا در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت: «در قانون اسلامی جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده که در صورت فوت رئیس‌جمهور و یا غیبت و بیماری بیش از دو ماه او، معاون اول می‌تواند با تایید رهبر نظام عهده‌دار وظایف رئيس‌جمهوری شود و بلافاصله شورایی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و روسای مجلس و قوه قضاییه تشکیل می‌شود که موظف‌ هستند ظرف ۵۰ روز انتخابات زودگان ریاست‌جمهوری را برگزار کنند.»

به گفته اولیایی‌فرد، «طبق قانون اساسی رهبر این اختیار را دارد که شخصی به غیر از معاون اول را به عنوان رئیس دولت منصوب کند و اگر علی خامنه‌ای فردی به غیر از مخبر را انتخاب کرد، نباید تعجب کرد.»

خامنه‌ای: خداوند رئیسی را به آغوش ملت برگرداند
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و هیات همراه گفت: «امیدواریم خداوند متعال رئیس‌جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند.»

او افزود: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند؛ هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.»

محمدجواد لاریجانی: درباره سانحه برای رئیسی خبرهای خوبی نداریم
محمدجواد لاریجانی، از چهره‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی اعلام کرد: «اخبار مخابره شده درباره حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور، اخبار خوبی نیست ولی ما امیدواریم.»

او افزود «دشمنان» نمی‌توانند از این رویداد «مقاصد شوم» خود را برآورده کنند.

لاریجانی اکنون مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. او در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۸ به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.