نروژ، اسپانیا و ایرلند کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند


نروژ، اسپانیا و جمهوری ایرلند اعلام کردند که طی روزهای آینده فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند.

وزارت خارجه تشکیلات فلسطینی خواستار اقدام مشابه از سوی دیگر کشورها شد
وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی که مقر آن در کرانه باختری است با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم سه کشور اروپایی استقبال کرد و خواستار اقدام مشابهی از سوی دولت‌های دیگری شد که هنوز کشور مستقل فلسطین را به رسمیت نمی شناسند.

در این بیانیه آمده است: «با این گام مهم، اسپانیا، نروژ و جمهوری ایرلند بار دیگر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود را به راه حل دو کشوری و اجرای عدالت در حق مردم فلسطین نشان دادند، عدالتی که باید مدتها پیش محقق می‌شد».

این بیانیه می گوید «علاوه بر این، به رسمیت شناختن اسپانیا، نروژ و جمهوری ایرلند با قوانین بین‌المللی و تمام قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل متحد مطابقت دارد و این به نوبه خود به همه تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به اشغال غیرقانونی اسرائیل و دستیابی به صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد».

چند دولت، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟
بر اساس تازه ترین اعلام سازمان ملل متحد، حداقل ۱۴۰ دولت، کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند.

بریتانیا و ایالات متحده از جمله کشورهایی هستند که کشور فلسطین را به رسمیت نمی شناسند.

پیش از این دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا پیشنهاد داده بود که این کشور، در کنار متحدانش، می‌تواند «موضوع به رسمیت شناختن یک کشور فلسطین، از جمله در سازمان ملل» را بررسی کند.

اسرائیل کشور فلسطین را به رسمیت نمی شناسد و دولت کنونی اسرائیل با ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و غزه مخالف است.

اسرائیل می‌گوید چنین کشوری تهدیدی برای موجودیت‌اش خواهد بود.

سازمان آزادیبخش فلسطین می‌گوید این یک لحظه تاریخی است
دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تصمیم امروز سه کشور اروپایی را «لحظه‌ای تاریخی» خواند.

حسین الشیخ گفت که به رسمیت شناختن کشور فلسطین «راه ایجاد ثبات، امنیت و صلح در منطقه است».

سازمان آزادیبخش فلسطین در سطح بین‌المللی به عنوان نماینده اصلی فلسطینیان به رسمیت شناخته می‌شود.

رهبران سه کشور اروپایی چه گفته‌اند؟
نخست‌وزیر نروژ گفت که این اقدام امکان حل مناقشه خاورمیانه از طریق ایجاد کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل را باقی نگه می‌دارد که تنها گزینه موجود غیر از ادامه جنگ است. گزینه‌ای که اجازه می‌دهد اسرائیلی‌ها و فلسطینیان در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند.

نخست‌وزیر جمهوری ایرلند گفت که کودکان در فلسطین و اسرائیل سزاوار صلح هستند.

نخست‌وزیر اسپانیا گفت که «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هنوز بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران می‌کند و زنان و کودکان را با گرسنگی و سرما مجازات می کند».

نخست وزیر اسپانیا افزود «این به رسمیت شناختن، علیه اسرائیل نیست، علیه یهودیان نیست… این به رسمیت شناختن علیه کسی نیست، به نفع صلح و همزیستی است.»