آغاز جنگ قدرت بین خامنه ای و پوتی” : آزاده ایرانی”


فارغ از خبر غیرمترقبه سقوط هلی کوپتر رئیسی که منجر به کشته شدن ایشان و چندین نفر دیگر شد، آنچه بیش از خبر فوق جلب توجه می کند این است که آیا این یک اتفاق طبیعی و مثل تمام سقوط هواپیماها و هلی کوپترهایی است که به دلیل عوامل فنی یا اشتباه انسانی رخ می دهند و یا اینکه حاصل توطئه ای است که باید بیشتر بررسی و شناسایی شود. من همواره بر آزادی و استقلال مردم و کشورم تاکید داشته ام و امیدوارم انقلاب زن، زندگی و آزادی بتواند به این مهم جامه عمل بپوشاند. با این حال اعتقاد دارم بخش زیادی از وقایع سیاسی و اجتماعی ایران، متاثر از عوامل بیرونی و در بدترین شرایط به طور مستقیم از بیرون هدایت می شود. من روس ستیز نیستم اما معتقدم استراتژی ها و سیاست های کلی نظام به شدت متاثر از برنامه ها و مشاوره های روسیه صورت می گیرد.
۱ – در اولین ساعات سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور، برخی از رسانه های روسیه گفتند که رئیسی ترور شده است. هیچیک از رسانه های دیگر کشورها به این خبر اشاره و تکیه ای نکردند.
۲ – سال گذشته و پس از داغ شدن بحث جانشینی آقای خامنه ای و در حالی که خود آقای خامنه ای با لطایف الحیل به دنبال انتصاب پسرش مجتبی به عنوان جانشین خود بود، خبری منتشر شد که روسیه (و چین) اعتقاد دارند مجتبی فاقد تجربه های لازم برای رهبری است و بهتر است شخصی مانند آقای رئیسی برای رهبری انتخاب شود. در حقیقت پوتین به صورت تلویحی به آقای خامنه ای پیام داد که من آقای رئیسی را به رسمیت می شناسم نه مجتبی را.

۳ – آقای خامنه ای که به دلیل تاریخی، سیاسی و امنیتی به شدت به روسیه وابسته است، با این سیاست پوتین مخالف بوده و از طرفی نمی خواسته است به طور علنی با پوتین مخالفت نماید. از این جهت در یک فرصت زمانی مناسب و بدون نشان دادن ردّ دقیقی از خود، یک برنامه دقیق و سری را تدارک دیده و با رعایت تمامی جوانب سیاسی، امنیتی، جغرافیایی و … نقشه قتل رئیسی و سقوط هلی کوپتر را برنامه ریزی می نماید.

۴ – از دید خامنه ای برنامه به شکلی انجام شد که احتمال توطئه و ترور را به حداقل می رساند. بدین ترتیب قوی ترین رقیب مجتبی از گردونه رقابت رهبری خارج شده و پوتین مجبور است به انتخاب مجتبی تن بدهد.

با این حال پوتین که در این زمینه تبحر ویژه ای دارد و خودش استاد توطئه و ترور است، خیلی سریع دست خامنه ای را می خواند و قبل از اعلام هر خبری در زمینه چگونگی سقوط هلی کوپتر، از طریق رسانه های روسیه اعلام می کند که موضوع ترور رئیسی جدی است.

۵ – موضع گیری هم  خامنه ای و هم پوتین نشان می دهد که خامنه ای پیام می دهد که همه چیز تحت کنترل من است و من هستم که تعیین می کنم مسیر آینده چگونه باشد. در مقابل پوتین نیز با زیرکی پیام می دهد که رئیسی دوست واقعی! روسیه و یک میهن
پرست واقعی بوده است.

( البته نظر نگارنده این بوده ولی بنظر اکثر مردم روس پرست واقعی برازنده تر است)
۶ – ایران برای پیدا کردن زودتر مکان دقیق سقوط هلی کوپتر، اجساد کشته شدگان و لاشه هلی کوپتر دست به دامن اتحادیه اروپا و ترکیه می شود اما از روسیه کمک نمی خواهد و در مقابل روسیه اعلام می نماید که دو هواپیما و یک هلی کوپتر پیشرفته را برای پیدا کردن لاشه هلی کوپتر سقوط کرده و جنازه ها اختصاص داده و منتظر تماس ایران است. خامنه ای اصرار دارد که نیروهای خودش، سریع تر لاشه هلی کوپتر و اجساد کشته شدگان را بیابند تا دست برتر را در اعلام نتایج سقوط داشته باشد و پوتین را از مهلکه دور نگه داشته تا نتواند به واقعیت دست پیدا کند.
۷ – این بازی دو نیمه دارد، نیمه اول را ظاهرا خامنه ای از پوتین برده است. نیمه دوم از امروز شروع می شود و باید دید آیا خامنه ای قادر خواهد بود باز هم مُچ پوتین را بخواباند.

۸ – پوتین نشان داده در غالب موارد از جمله غائله پریگوژین دو بار پشت سرِ هم نمی بازد. آیا در این مورد موفق می شود نیمه دوم را از خامنه ای ببرد؟

۹ – خامنه ای اکثریت دولت و بخش قابل توجهی از سپاه را در اختیار دارد و در مقابل، پوتین در لایه های متفاوت سپاه و نهادهای امنیتی نفوذ زیادی دارد. چند ماه آینده شاهد برنامه ریزی ها و زورآزمایی های این دو نفر خواهیم بود و باید دید آیا باد به سمت تهران می وزد و یا مسکو.

۱۰ – اگر در روزها یا ماه های آینده دیدیم که خامنه ای مورد عمل جراحی قرار گرفت و یا مجتبی در حمام زمین خورده و به طرز عجیبی وفات یافت، چندان نباید تعجب کرد.