سمافور: آمریکا استراتژی جدید و قاطع‌تر خود در زمینه تسلیحات هسته‌ای را جمعه اعلام می‌کند

وبسایت سمافور، روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد گزارش داد پس از آنکه چین و روسیه در سال گذشته تلاش‌های آمریکا برای بحث درباره کنترل تسلیحات را نادیده گرفتند، دولت بایدن قصد خود را برای در پیش گرفتن یک استراتژی قاطعانه‌تر در زمینه تسلیحات هسته‌ای را روز جمعه، ۱۸ خرداد، اعلام خواهد کرد.

سمافور به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش اعلام نشده، اعلام کرد که ایالات متحده معتقد است که با توجه به افزایش تنش‌های جهانی باید «رویکرد رقابتی‌تری را برای کنترل تسلیحات هسته‌ای و جلوگیری از گسترش و اشاعه آنها اتخاد کند».

به نوشته سمافور، انتظار می رود پرانای وادی، مدیر ارشد کنترل تسلیحات در شورای امنیت ملی آمریکا، روز جمعه در کنفرانس کنترل تسلیحات، مسیر جدید ایالات متحده را تشریح کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس کنترل تسلیحات در سال گذشته، اعلام کرد که ایالات متحده مایل است بدون هیچ پیش‌شرطی با روسیه و چین در مورد کنترل تسلیحات هسته‌ای مذاکره کند اما مسکو و پکن عملا این پیشنهادها را رد و ایالات متحده را مجبور به تغییر رویکرد خود کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه پس از حمله به اوکراین در دو سال گذشته بارها هشدار داده که اگر لازم باشد از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده خواهد کرد.

چین نیز به سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است.

سمافور در گزارش خود به نقل از مقام ارشد دولت آمریکا نوشت که کاخ سفید همچنان امیدوار است که بتواند رقبای ژئوپلیتیک خود را به پای میز مذاکره بکشاند، اما در عین حال می‌خواهد نشان دهد که رد پیشنهاد مذاکره، عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

او گفت: «اگر روسیه و چین به خودداری از تعامل ادامه دهند، با یک محیط امنیتی ضعیف مواجه خواهند شد.»

هنوز جزییاتی از رویکرد راهبری جدید آمریکا در زمینه تسلیحات هسته‌ای منتشر نشده، اما سمافور به نقل از این مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت که رویکرد جدید در برخی از تصمیم‌ها، از جمله ساخت بمب گرانشی هسته‌ای جدید و تلاش برای افزایش عمر برخی از زیردریایی‌های هسته‌ای کلاس اوهایو بازتاب یافته است.

او گفت: «دولت بایدن همچنین در حال بررسی این موضوع است که چگونه نیروهای هسته‌ای ایالات متحده ممکن است در هنگام مواجهه با تهدیدات هسته‌ای فزاینده تکامل یابند. دولت تلاش می‌کند تا اطمینان بیابد که متحدان کلیدی ایالات متحده نیز دارای قابلیت‌های حمله دوربرد و توانایی‌های نظارتی لازم برای دفاع از خود هستند.»

به نوشته سمافور، کاخ سفید همچنین در حال ایجاد زمینه‌سازی برای مسائل هسته‌ای کلیدی است که بایدن در صورت انتخاب مجدد باید درباره آنها تصمیم بگیرد.

در حالی که ایالات متحده و روسیه از نظر قانونی به معاهده استارت جدید متعهد هستند، آخرین توافقی که بزرگ‌ترین زرادخانه‌های هسته‌ای جهان را محدود می‌کند، قرار است در سال ۲۰۲۶ منقضی شود.