پیش‌بینی بانک جهانی از سقوط رشد اقتصادی ایران

بانک جهانی، در گزارش سالیانه‌ای که چهارشنبه 23 خرداد منتشر شد، پیش‌بینی کرد رشد تولید ناخالص ملی ایران در سال‌های آینده کمتر خواهد شد.

براساس این گزارش، رشد تولید ناخالص ملی ایران در شش ماهه دوم 2024 و شش ماهه اول 2025 به 3.2 درصد سقوط می‌کند. درحالی که پیشتر برآورد شده بود این میزان، در یک سال گذشته، حدود 5 درصد بوده است.

بانک جهانی، همچنین، پیش‌بینی کرد در سال‌های بعد نیز اقتصاد ایران با رشد کمتری روبرو خواهد شد و در شش‌ماهه دوم 2025 و شش ماهه اول 2026، میزان رشد به 2.7 درصد و سال پس از آن به 2.4 درصد کاهش یابد.

اقتصاد ایران از سال 2018 با سقوط رشد تولید ناخالص ملی روبرو شد. این درحالی است که براساس داده‌های بانک جهانی، اقتصاد ایران درسال 1982 به بالاترین رشد خود، یعنی، 23.2 درصد رسید ولی پس از آن، جز در سال 1990، نتوانست به رشدی بالاتر از 10 درصد برسد.

رشد تولید ناخالص ملی در اقتصاد ایران متکی بر درآمدهای ناشی از صادرات نفتی است، اما این درآمدها در آینده روند نزولی خواهند داشت. بانک جهانی دلیل برآورد رشد اقتصادی پنج درصدی امسال را معافیت ایران از توافق «اوپک» برای کاهش صادرات نفت دانسته است.

به گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی جهان در سال‌های آینده حدود 2.7 درصد برآورد شده و در میان کشور‌های منطقه لبنان بدترین وضعیت را دارد. پس از لبنان، سوریه و یمن کمترین میزان رشد اقتصادی را دارند.