پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس گروه هفت؛ هشدار به ایران و تاکید بر پشتیبانی از اوکراین

رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت، شامل آمریکا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه، کانادا و ژاپن، جمعه 25 خرداد در پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سالانه خود ضمن هشدار به ایران درباره گسترش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم آن، تهدید کردند که اگر تهران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کند، اقدامات جدیدی علیه آن اتخاذ خواهند کرد.

در این بیانیه که توسط خبرگزاری «رویترز» منتشر شد، آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم تشدید تنش هسته‌ای را متوقف و روند آن را معکوس کند و فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، متوقف کند.»حمایت از اوکراین
بر اساس پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران گروه هفت که طی آن درباره ارائه وام جدیدی به ارزش 50 میلیارد دلار به کی‌یف توافق شد، رهبران گروه 7 همچنین متعهد شدند «تا هر زمان که لازم شود» از اوکراین پشتیبانی کنند.

در این پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران گروه جی 7 که در ایتالیا که توسط خبرگزاری فرانسه رویت شد، آمده است:« در همبستگی با اوکراین و مبارزه برای آزادی و بازسازی تا هر زمانی که لازم شود از این کشور پشتیبانی می‌کنیم».

حمایت از پیشنهاد بایدن برای آتش‌بس در غزه
رهبران کشورهای صنعتی بزرگ جهان بر تعهد قاطع خود به راه حل دو کشوری، مطابق با شرایط مرجع و تصمیمات مشروعیت بین‌المللی، تاکید کردند.

در پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران گروه هفت نیز حمایت از پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها اعلام شد.

ایتالیا از روز پنج‌شنبه میزبان اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان در پی انتخابات پارلمان اروپا است که شاهد افزایش حمایت از راست افراطی در کشورهایی مانند فرانسه و آلمان اعضای این گروه بود.

اجلاس سران گروه هفت تا روز شنبه با محوریت درگیری‌های جهانی به ویژه جنگ غزه، جنگ روسیه و اوکراین، گسترش هوش مصنوعی و مسائل آفریقا با تمرکز بر نگرانی طولانی مدت ایتالیا در مورد مهاجرت غیرقانونی به این کشور برگزار می‌شود. این در حالی است که مسائل دائمی مانند تغییرات آب و هوایی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.