پوتین برای تقویت همکاری‌های دفاعی با کره شمالی وارد پیونگ یانگ شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بامداد چهارشنبه 30 خرداد به وقت محلی، در چارچوب سفری رسمی به کره شمالی، وارد پیونگ یانگ شده از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مورد استقبال قرار گرفت.

کاخ کرملین هدف از این سفر رئیس جمهوری روسیه به کره شمالی را تقویت روابط همکاری‌ دفاعی میان این دو کشور دارای تسلیحات هسته‌ای دانست.پیش از ورود پوتین به کره شمالی در شامگاه سه‌شنبه، بنرهایی حاوی تصویر لبخند پوتین در خیابان‌های پیونگ یانگ نصب شد.

بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های روسی روی این بنرهای نصب شده در خیابان‌های پایتخت کره شمالی عبارت‌هایی نظیر «خوش‌آمدگویی گرم به پرزیدنت پوتین» و پرچم‌های فدراتیو روسیه نصب شده است.

این اولین سفر پوتین در 24 سال گذشته به کشور کره شمالی است که در عرصه بین‌المللی با تحریم‌ها و انزوای بی‌سابقه‌ای مواجه است.

سفر پوتین به پیونگ یانگ در حالی انجام می‌شود که مرزهای میان دو کره شمالی و جنوبی در روز گذشته شاهد تنش‌هایی بود که طی آن دهها سرباز کره شمالی برای مدت کوتاهی از مرزهای مستحکم و به شدت حفاظت شده دو کشور گذشته و پس از شلیک هشدار از سوی ارتش کره جنوبی، عقب‌نشینی کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری «یونهاب» به نقل از ستاد مشترک در ارتش کره جنوبی، طی حادثه‌ دیگری تعدادی از سربازان کره شمالی مستقر در مجاورت با مرزهای کره جنوبی بر اثر برخورد با مین زخمی شدند.

سفر رئیس جمهوری روسیه به کره شمالی همچنین در حالی انجام می‌شود که کشورهای غربی از پشتیبانی نظامی پیونگ یانگ از مسکو و اقدام آن به ارسال سلاح و مهمات جنگی جهت استفاده در جنگ علیه اوکراین در ازای دریافت فناوری‌هایی از روسیه، به شدت ابراز نگرانی کرده و در اندیشه تدابیری برای مقابله با آن هستند.از سویی و به گفته مقامات واشینگتن، مسکو در ازای پشتیبانی نظامی کره شمالی از روسیه در جنگ اوکراین، تجربیات لازم در زمینه برنامه ماهواره‌ای و کمک‌هایی برای مقابله با کمبود مواد غذایی به پیونگ یانگ عرضه کرده است.

از طرفی و به‌رغم تکذیب خبر ارسال تجهیزات نظامی به روسیه از سوی پیونگ یانگ، پوتین پیش از آغاز سفر خود به کره شمالی از کیم جونگ اون، رهبر این کشور به‌دلیل پشتیبانی کشورش از تدارکات جنگی روسیه قدردانی کرد.