عباس عبدی: مشارکت کمتر از 50 درصد در انتخابات به معنای «آژیرخطر و صور اسرافیل سیاست است »

عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب در مطلبی در روزنامه «اعتماد» هشدار داده که مشارکت کمتر از 50 درصد از مردم در این انتخابات به معنای «آژیرخطر و صور اسرافیل سیاست» در جمهوری اسلامی است. در افسانه‌های مذهبی خاورمیانه اسرافیل فرشته قیامت است که با زدن شیپور (صور) فرا رسیدن روز آخر زمان را اعلام می‌کند.

در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران فقط 48 درصد واجدین شرایط شرکت کردند که کمترین آمار رسمی از میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.در حالی که کاربران و رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری در ایران همچنان در حال بحث و بررسی مشاجره مشاور مسعود پزشکیان و رئیس دانشکده صدا و سیما هستند، نظرسنجی تازه «ایسپا» نشان می‌دهد اغلب پاسخگویان اصلا مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی را تماشا نمی‌کنند.

در گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بیش از 73 درصد پاسخگویان گفته‌اند مناظره اول نامزدها را تماشا نکرده‌اند. همچنین کسانی که اصلا اخبار انتخابات را دنبال نمی‌کنند بیشترین گروه پاسخگویان را تشکیل می‌دهند.

نظرسنجی ایسپا درباره مناظره نامزدها و اخبار انتخابات
در مجموع 60 درصد پاسخگویان گفته‌اند اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری را اصلا، بسیار کم یا کم دنبال می‌کنند.

جمعه هفته آینده، هشتم تیر قرار است که چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شود اما نظرسنجی‌های موسسات داخلی نشان می‌دهد اکثریت مردم در این انتخابات شرکت نمی‌کنند.

عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب در مطلبی در روزنامه «اعتماد» هشدار داده که مشارکت کمتر از 50 درصد از مردم در این انتخابات به معنای «آژیرخطر و صور اسرافیل سیاست» در جمهوری اسلامی است. در افسانه‌های مذهبی خاورمیانه اسرافیل فرشته قیامت است که با زدن شیپور (صور) فرا رسیدن روز آخر زمان را اعلام می‌کند.

در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران فقط 48 درصد واجدین شرایط شرکت کردند که کمترین آمار رسمی از میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

در همین حال همچنان واکنش‌ها به مشاجره بین محمد فاضلی مشاور مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلب و شهاب اسفندیاری کارشناس برنامه زنده میزگرد فرهنگی موضوع اصلی بحث در رسانه‌ها است. محمد فاضلی استادیار جامعه شناسی دانشگاه بهشتی (ملی) بود که در سال 1400 از این دانشگاه اخراج شد. شهاب اسفندیاری که به عنوان کارشناس در برنامه‌های میزگرد با نامزدها حضور پیدا می‌کند از نزدیکان به حلقه عماریون است که گروهی از اصول‌گرایان افراطی به حساب می‌آیند.

مشاجره بین این دو زمانی آغاز شد که اسفندیاری اخراج فاضلی از دانشگاه را به دلیل عدم رعایت مقررات تقبل شغل برای استادان پیمانی در محل دیگر قانونی خواند که با حمله مقابل فاضلی روبرو و پس از قطع میکروفون او و اسفندیاری، مشاور پزشکیان با عصبانیت از استودیو خارج شد و میکروفون خود را نیز به سوی حاضران پرتاب کرد.

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی این مشاجره را که به صورت زنده پخش شد و کلیپ آن به شکل وسیعی در رسانه‌ها منتشر شد، هیجان‌انگیزترین اتفاق انتخابات ریاست جمهوری خوانده‌اند. با این حال رسانه‌های وابسته به اصول‌گرایان از این فرصت برای حمله به مسعود پزشکیان استفاده کرده و فاضلی را متهم به بداخلاقی در برنامه زنده تلویزیونی کرده‌اند.

درهمین حال، پیمان جبلی، رئیس صدا و سیمای ایران مدعی شد بالای 92 درصد بینندگان از مناظره اول نامزدها رضایت داشته‌اند. اما به نوشته «عصر ایران»، این آمار و ارقام باید از سوی یک مرجع ثالث ارائه شود و از واقعیت به دور است.

این درحالی‌ است که دومین مناظره تلویزیونی بین نامزدهای انتخابات پنج‌شنبه 31 خرداد انجام خواهد شد.

درحالی که تلاش برای معرفی یک نامزد در بین اصول‌گرایان ادامه دارد، حسین طائب مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران خبر داده است که تکلیف وحدت نامزدها تا سه‌شنبه هفته آینده روشن می‌شود. در روزهای اخیر برخی از نزدیکان قالیباف برای وادار کردن جلیلی و زاکانی به کناره‌گیری به تکاپوی بیشتری پرداخته‌اند.

اما روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی نوشته است که مناظره‌ها نشان دادند که نامزدهای تعیین صلاحیت شده در اندازه ریاست جمهوری نیستند. روزنامه جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به دروغگویی و بداخلاقی و پرخاش آنها را در حد «رجل سیاسی» ندانست. این روزنامه با پیش‌بینی مشارکت کم مردم در انتخابات، نوشته که با چنین ترکیبی رقابتی که بتواند مشارکت مردمی را جلب کند شکل نمی‌گیرد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران، هشتم تیر برگزار خواهد شد و چهره‌های شاخص جناح‌های اصلی حکومت از مردم خواسته‌اند در آن شرکت کنند. با این حال مخالفان حکومت می‌گویند انتخابات در ایران آزاد و مشروع نیست و خواستار تحریم آن هستند.