قبرس با اعضای حزب‌الله به عنوان تروریست برخورد خواهد کرد

قبرس در همکاری با بریتانیا، آمریکا و اسرائیل برای بررسی پیشینه و زیرنظر گرفتن لبنانی‌های مقیم خاک این کشور اقدام می‌کند و در این راستا فهرستی از اسامی افراد ایرانی‌، سوری‌ و لبنانی‌ مظنون به طرح‌ریزی حمله به منافع خارجی را مورد بررسی قرار می‌‌دهد.پس از آنکه حسن نصرالله، دبیرکل گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در لبنان، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد به قبرس درباره عواقب گشودن فرودگاه‌ها و پایگاه‌هایش به روی اسرائیل برای حمله به لبنان هشدار داده و تهدید کرد که چنین رویکردی قبرس را به «بخشی از جنگ» تبدیل خواهد کرد، منابع «العربیه» فاش کردند که مقامات نیکوزیا با کسانی که در خاک این کشور با گروه حزب‌الله مرتبط هستند به عنوان «تروریست» برخورد خواهد کرد.

این منابع همچنین گفتند که قبرس در همکاری با بریتانیا، آمریکا و اسرائیل برای بررسی پیشینه و زیرنظر گرفتن لبنانی‌های مقیم خاک این کشور اقدام می‌کند.

به گزارش این منابع آگاه سازمان اطلاعاتی قبرس گزارش‌هایی مبنی بر قصد اعضای حزب‌الله لبنان برای هدف گرفتن منافع خارجی در قبرس در اختیار دارد و افزودند که با فهرستی از اسامی افراد ایرانی‌، سوری‌ و لبنانی‌ سر و کار دارد.

نصرالله چهارشنبه طی سخنرانی خود در مراسم یادبود یکی از فرماندهان برجسته حزب او که هفته گذشته بر اثر حمله اسرائیل کشته شد، گفت: «باز کردن فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس به روی دشمن اسرائیلی برای هدف قرار دادن لبنان به این معنی است که دولت قبرس بخشی از جنگ است و مقاومت به عنوان بخشی از این جنگ با آن برخورد خواهد کرد.»

نصرالله در ادامه اظهارات خود هشدار داد که در صورت وقوع جنگ، هیچ مکانی در اسرائیل از موشک‌های یگان‌های رزمی حزب‌الله در امان نخواهد بود.

در حالی که تشدید تنش‌ها و تبادل آتش در مرزها میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل بیش از ۸ ماه است ادامه دارد، ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه ۲۹ خرداد طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان را تصویب کرد.

دبیرکل حزب‌الله با تاکید بر توان و آمادگی تسلیحاتی و تجهیزاتی خود گفت که گروه تحت فرماندهی او تا این لحظه با «بخشی» از سلاح‌های خود جنگیده است. وی همچنین بدون ذکر نوع تسلیحات، گفت: «ما سلاح‌های جدیدی به دست آوردیم».

از ابتدای آغاز جنگ میان اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه که به‌دنبال حمله هفتم اکتبر شروع شد، حزب‌الله و اسرائیل به‌طور تقریبا روزانه‌ای مواضع یکدیگر را در دو سوی مرزها گلوله‌باران و بمباران می‌کنند.

هفته گذشته شاهد تشدید تنش‌هایی در هر دو طرف مرز بود که طی آن طالب عبدالله، از برجسته‌ترین فرماندهان حزب‌الله توسط اسرائیل کشته شد.

نصرالله در سخنرانی روز چهارشنبه خود در معرفی این فرمانده ارشد کشته شده گفت او از ۸ اکتبر گذشته در مرزهای جنوب لبنان عملیات علیه اسرائیل را در همبستگی با حماس آغاز کرد.

شایان ذکر است تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله تاکنون منجر به کشته شدن دست‌کم ۴۷۸ نفر در لبنان از جمله حداقل ۳۱۲ عضو حزب‌الله و دست‌کم ۹۳ غیرنظامی شد.
از دیگر سو، طرف اسرائیلی نیز به نوبه خود تاکنون از کشته شدن ۱۵ سرباز و ۱۱ غیرنظامی این کشور خبر داده است.

Print Friendly, PDF & Email