هشدار دبیرکل سازمان ملل: لبنان نباید به غزه دیگری تبدیل شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه یکم تیر تاکید کرد که به شدت نگران تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان است و افزود نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از هر گونه خطای محاسباتی دو طرف تلاش می‌کنند.

به گزارش «رویترز»، گوترش به خبرنگاران گفت: «یک گام متهورانه یا یک خطای محاسباتی ممکن است به فاجعه‌ای بسیار فراگیر و صراحتاً فراتر از تصور منجر شود.»گوترش افزود: «بگذارید صریح بگوییم: مردم منطقه و جهان تبدیل شدن لبنان به غزه‌ای دیگر را برنمی‌تابند».دبیرکل سازمان ملل با اشاره به نگرانی‌های خود از تشدید تنش‌ها در منطقه گفت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از اشتباه محاسباتی تلاش می‌کنند.

حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر سال گذشته، برای نشان دادن همبستگی خود با گروه حماس، به اسرائیل موشک‌پرانی کرده است، موضوعی که باعث فرار ده‌ها هزار نفر از خانه‌هایشان در شمال اسرائیل شده است.

همین امر موجب شده است فشارهای سیاسی بر دولت نتانیاهو در داخل اسرائیل برای اقدام نظامی جدی علیه حزب‌الله افزایش یابد.

در سمت مقابل هم نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل با اشاره به این‌که حزب‌الله توانایی دفاع از خود و لبنان در برابر اسرائیل را دارد، هشدار داد که هر تصمیم به گفته او ناپخته‌ای از سوی اسرائیل می‌تواند منطقه را درگیر یک جنگ تازه کند.

یونیفیل، نیروی حافظ صلح سازمان ملل و همچنین یونسو، ناظران فنی غیرنظامی، مدت‌هاست در جنوب لبنان مستقر هستند تا تنش‌ها بین لبنان و اسرائیل را در طول خط مرزی بین دو کشور، معروف به خط آبی، مدیریت کنند.

به گفته گوترش، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل «در حال کار بر روی زمین برای کاهش تنش‌ها و کمک به جلوگیری از اشتباه محاسباتی طرفین هستند.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تاکید کنند که تنش در منطقه راهکار نظامی ندارد و کاهش تنش‌ها هم امکان‌پذیر و هم حیاتی هستند.

شماری از رهبران جهان ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله را کاهش دهند و از وقوع یک جنگ تمام عیار جلوگیری کنند، اما در این مدت حملات و ضدحملات در مرز بیشتر شده است و لفاظی‌های رهبران هر دو طرف در روزهای اخیر، تهاجمی‌تر شده است.

از زمان آغاز تبادل آتش بین حزب‌الله و اسرائیل در پی حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در اسرائیل و لبنان کشته شده‌اند و بیش از ۱۵۰ هزا نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، روز جعه در شبکه ایکس نوشت: «اسرائیل نمی‌تواند به سازمان تروریستی حزب‌الله اجازه دهد به حمله به سرزمین و شهروندانش ادامه دهد و به زودی تصمیمات لازم را خواهیم گرفت.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به تازگی تهدید کرده بود که در صورت وقوع جنگ میان این کشور و لبنان، اسرائیل بیروت را به غزه تبدیل خواهد کرد.

نگرانی از شروع جنگی تازه که می‌تواند به سراسر منطقه گسترش یابد، موجب شده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این هفته آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه خود، را برای آغاز دور جدیدی از دیپلماسی به منطقه بفرستد.شایان ذکر است که به‌رغم نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره ادامه تشدید تنش‌ها در مرزهای لبنان و اسرائیل و احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه، نیروهای حزب‌الله و ارتش اسرائیل امروز جمعه یکم تیر به تبادل آتش پرداخته و در ادامه آن اسرائیل در پاسخ به موشک‌های پرتاب شده توسط حزب‌الله چندین شهرک را در جنوب لبنان بمباران کرد.

از سویی و با بالا گرفتن تنش‌ها و نگرانی‌های فزاینده از احتمال آغاز جنگ گسترده میان دو طرف، نیروهای حافظ صلح بین المللی مستقر در مرز اسرائیل و لبنان «یونیفل» نیز تقویت مواضع و استحکامات خود را آغاز کردند.

Print Friendly, PDF & Email