جولیان آسانژ پس از اعتراف به افشای اسناد محرمانه ارتش آمریکا رسما آزاد شد

جولیان آسانژ، افشاگر استرالیایی و بنیانگذار ویکی لیکس، بر اساس توافق صورت گرفته با دستگاه قضایی آمریکا، پس از اقرار به انتشار اسناد محرمانه نظامی ایالات متحده امروز چهارشنبه ۲۶ ژوئن رسما آزاد و راهی استرالیا شد.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه مطبوعاتی که پس از آزادی جولیان آسانژ منتشر شد، اعلام کرد که با وجود توافق صورت گرفته او حق ورود به خاک ایالات متحده را نخواهد داشت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در جریان جلسه دادگاه که در جزایر ماریانا برگزار شد، آسانژ که خسته و اما آرام به نظر می‌رسید، اقرار کرد که چلسی منینگ، نطامی آمریکایی را به افشای اسناد محرمانه تشویق کرده است.

سازمان ملل با اشاره به اینکه این پرونده «نگرانی‌های حقوق بشری» را برانگیخته بود، از آزادی جولیان آسانژ استقبال کرد. اما مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده، این توافق را «عدالت کاذب» خواند که «بی احترامی به خدمات و فداکاری مردان و زنان نیروهای مسلح» است.

جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۰ بیش از ۷۰۰ هزار سند محرمانه درباره فعالیت‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا به‌ویژه در عراق و افغانستان منتشر کرده است. از جمله این اسناد ویدئویی است که نشان می‌دهد غیرنظامیان از جمله دو خبرنگار رویترز در ژوئیه ۲۰۰۷ بر اثر شلیک یک هلیکوپتر جنگی آمریکایی در عراق کشته شده‌اند. او طبق قانون مربوط به جاسوسی آمریکا، می‌توانست با ۱۷۵ سال زندان مواجه شود.

موسس ویکی لیکس در آوریل ۲۰۱۹ پس از گذراندن ۷ سال در سفارت اکوادور در لندن، توسط پلیس بریتانیا دستگیر شد تا از استرداد او به سوئد در تحقیقات پرونده‌ای مربوط به تجاوز جنسی خودداری کند، پرونده‌ای که در همان سال برای آن منع تعقیب صادر شد.