شریفه محمدی، فعال کارگری در ایران، به اعدام محکوم شد

شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت در شمال ایران، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به اتهام سیاسی «بغی» به اعدام محکوم شد. جمهوری اسلامی می‌گوید این اتهام را در مورد کسانی است که علیه «اساس نظام جمهوری اسلامی» دست به «مبارزه و اقدام مسلحانه» بزنند.

حکم اعدام محمدی روز پنجشنبه از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی احمد درویش گفتار به سیروس فتحی همسر این فعال کارگری ابلاغ شده است.

در این حکم آمده که خانم محمدی به اتهام «بغی» از طریق عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون به اعدام محکوم شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شریفه محمدی در تاریخ نوزدهم خردادماه، در این شعبه برگزار و او به تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیتی ملی و بغی متهم شد.

شریفه محمدی در تاریخ چهاردهم آذرماه ۱۴۰۲، توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شد.

او در تاریخ نهم دی ماه همان سال از زندان لاکان رشت به زندان سنندج منتقل شد و نهایتا پس از مدتی به این زندان بازگردانده شد.

خانم محمدی پیشتر در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای رشت به ریاست بازپرس آقای رجبی از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیتی ملی و بغی از طریق عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال کارگری پیشتر به هرانا گفته بود: «شریفه تا سال ۱۳۹۲ عضو انجمن تشکل های کارگری بوده و این انجمن هیچ ارتباطی با گروه کومله ندارد که وی را از بابت عضویت در این گروه به بغی متهم کردند.»

جمهوری اسلامی یکی از بالاترین آمارهای اجرای حکم اعدام در جهان را دارد.

دو ماه پیش، سازمان حقوق‌بشر ایران اعلام کرد که موج اعدام‌ها در ایران پس از یک وقفه، با سرعت کم سابقه‌ای از سر گرفته شده است.

قبل از آن، سازمان حقوق‌بشر ایران و بیش از ۸۰ سازمان و نهاد ایرانی و بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر، حدود سه هفته پیش با صدور بیانیه‌ای، خواستار اقدام مشترک برای پایان دادن به اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر شده‌ و از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) خواستند تا ادامه‌ همکاری خود با جمهوری اسلامی را به توقف اعدام‌های مربوط به مواد مخدر، مشروط کند.

Print Friendly, PDF & Email