پیروزی بزرگ حزب کارگر در انتخابات بریتانیا؛ ریشی سوناک شکست را پذیرفت

تنها هفت ساعت پس از شروع شمارش آرا، حزب کارگر توانست به‌راحتی به حدنصاب لازم برای به دست آوردن اکثریت پارلمان و تشکیل دولت دست یابد. در همین حال، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار شکست حزب خود را پذیرفت.

پیشتر نیز برآوردهای اولیه از نتایج پرسشنامه‌های نظر رای‌دهندگان بعد از خروج از حوزه‌های رای‌گیری ( Exit Polls )حاکی از آن بود که حزب کارگر به یک پیروزی تاریخی در انتخابات سراسری بریتانیا است و به ۱۴ سال حضور احزب محافظه‌کار در قدرت پایان داده است.

به نوشته رسانه‌های بریتانیا، ریشی سوناک در تماسی با کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر و نخست‌وزیر جدید بریتانیا، پیروزی او را تبریک گفت.

حزب محافظه‌کار در انتخابات روز پنج‌شنبه متحمل بزرگ‌ترین شکست در تاریخ خود از ابتدای تاسیس در قرن نوزدهم تا کنون شد.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، که از حزب کارگر حمایت می‌کند، این حزب ۴۱۰ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام بریتانیا را به دست آورده است. این یک پیروزی تاریخی و بسیار چشمگیر برای حزب کارگر است.

براساس آمارهای گاردین، حزب محافظه‌کار که اینک دولت را در اختیار دارد تنها توانسته ۱۳۱ کرسی را از آن خود کند و تفسیر این شکست به معنی جایگزینی سریع نخست‌وزیر و سیاست‌های اتخاذ شده در خانه شماره ۱۰ داونینگ‌ خواهد بود.

برتری حزب کارگر در این انتخابات پایانی است بر ۱۴ سال تسلط حزب محافظه‌کار بر سپهر سیاسی بریتانیا. در انتخابات پیشین بریتانیا که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد حزب محافظه‌کار تحت رهبری بوریس جانسون توانسته بود ۳۶۵ کرسی را در مقابل ۲۰۳ کرسی حزب کارگر را از آن خود کند.

از نگاه اکثری رای‌دهنده، این پیروزی عمده برای حزب کارگر به رهبری که‌یر استارمر نویدبخش تغییراتی عمده در بریتانیا است.

رهبر حزب کارگر با انتشار توئیتی از مشارکت عمده مردم در این انتخابات قدردانی کرد.

نتایج برآوردهای اولیه در پای صندوق‌های رای همچنین حاکی از کسب ۶۱ کرسی از سوی حزب لیبرال دموکرات بریتانیا دارد و به این حزب امکان می‌دهد تا به عنوان سومین حزب در تشکیل دولت مشارکت داشته باشد.

این نتیجه که مطلوب طرفداران حزب لیبرال دموکرات بود واکنش مثبت رهبر این حزب، ادوارد دیوی‌ را به همراه داشت.

این انتخابات که با مشارکت نسبتا گسترده شهروندان انگلستان، اسکاتلند و ولز همراه بود در حدود ۴۰ هزار حوزه رای‌گیری انجام شد و تا ساعت ۱۰ شب به وقت محلی ادامه یافت.
خبرهای بیشتر