خاطرات ژیسکارد دستن رئیس‌جمهور اسبق فرانسه

.

محمّدرضا شاه پهلوی میهن‌پرستی که فقط به منافع ایران و مردم ایران می‌اندیشید و در این راه با ابرقدرت‌های دنیا مبارزه کرد.

ژیسکارد دستن رئیس‌جمهور اسبق کشور فرانسه در خاطرات خود می‌نویسد:

از تاریخ آخرین دیدار شاه از فرانسه وضع اقتصادی جهان رو به وخامت نهاده است. شاه طرفدار افزایش قیمت نفت است و نمایندگان او در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از این تز دفاع می‌کنند.

من صحبت خود را با طرح این موضوع آغاز می‌کنم و هشدار می‌دهم:
“بهای نفت هم اکنون خیلی بالاست. افزایش قیمت نفت همه کشورهای صنعتی را دچار بحران کرده است. این کشورها با شما منافع مشترک دارند و بعضی متحد شما هستند. تجدیدنظری در قیمت نفت لازم بوده و من در این مورد مخالفتی ندارم. ولی شنیده‌ام که شما می‌خواهید از این هم فراتر بروید. بحرانی که بر اثر افزایش مجدد قیمت‌های نفت بوجود می‌آید، تکان‌های سیاسی شدیدی در کشورهای ما بوجود خواهد آورد. آیا این با منافع واقعی ایران مطابقت دارد؟”

او در پاسخ من گفت:
«کشورهای صنعتی با خرید نفت ما به قیمت تقریب هیچ، سالیان دراز منابع ما را به غارت برده‌اند. حالا ما توانسته‌ایم این وضع را دگرگون کنیم، و آنچه کرده‌ایم، جز عدالت چیزی نبوده است. اگر شما سیر قیمت نفت را در یک دوره طولانی با نرخ تورم جهانی مقایسه کنید متوجه خواهید شد که شما هنوز هم نفت را به قیمتی ارزان‌تر از سال ۱۹۹۰ خریداری می‌کنید.»

او سپس به اتکاء اعداد و ارقام به تجزیه و تحلیل نظریات خود می‌پردازد…

شاه ادامه داد:
👈  امّا ما به این پول احتیاج داریم. طولانی‌ترین مرز ما با کشور شوروی است. من برای دفاع از این مرزها نمی‌توانم روی هیچ‌کس حساب بکنم. آمریکائی‌ها به من می‌گویند که اگر خطری متوجه کشور ما شد به کمک ما خواهند آمد. اما من باور نمی‌کنم که آنها به خاطر ما از خطر یک جنگ اتمی استقبال کنند. من می‌خواهم ایران را به سومین قدرت نظامی جهان تبدیل کنم.»

کتاب قدرت و زندگی، خاطرات والری ژیسکارد دستن
مترجم: محمود طلوعی
صفحه ۸۸ و ۸۹، موسسه پیک ترجمه و نشر، چاپ ا‌‌ول، تهران سال ۱۳۶۸ خورشیدی