پاسخ منفی آمریکا به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با دولت پزشکیان

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه ۱۸ تیر اعلام کرد واشینگتن انتظار هیچ تغییری در رفتار جمهوری اسلامی پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رییس‌جمهور ندارد و ایالات متحده آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در دوره ریاست جمهوری جدید این کشور نیست.

پزشکیان جمعه ۱۵ تیر در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای، معادل ۵۳.۶ درصد آرا به عنوان رییس دولت معرفی شد.

بیش از ۵۰ درصد شهروندان واجد شرایط در دور دوم و بیش از ۶۰ درصد آنان در دور نخست انتخابات برای مشخص شدن جانشین ابراهیم رئیسی شرکت نکردند.

کربی در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی همچنان از «گروه‌های تروریستی» مانند حماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن حمایت می‌کند، گفت تهران «پهپادها، فن‌آوری پهپادی و دانش پهپادی» را در اختیار روسیه قرار می‌دهد تا در «کشتار اوکراینی‌های بی‌گناه» استفاده شود.

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با توجه به ادامه پشتیبانی تهران از گروه‌های نیابتی خود و همچنین جنگ روسیه علیه اوکراین، پاسخ آمریکا به از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «نه» خواهد بود.

پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی خود بارها از ضرورت مذاکره با غرب، تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها سخن گفت و در عین حال افزود از سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیروی می‌کند.

خامنه‌ای پنجم اردیبهشت سال جاری بر ادامه برنامه هسته‌ای حکومت ایران تاکید کرد و تحریم‌ها را زمینه‌ساز «شکوفایی استعدادها» و بروز «ظرفیت‌های داخل کشور» دانست.

حکومت ایران همچنین یکی از متحدان اصلی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در کارزار جنگی این کشور علیه اوکراین به شمار می‌رود. روسیه عملیات نظامی خود را علیه اوکراین روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد.

حکومت ایران متهم است که پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ را به روسیه ارسال کرده تا در جریان عملیات نظامی در اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

ایالات متحده، بریتانیا و کانادا روز ششم اردیبهشت در اقدامی هماهنگ، تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت پهپادی جمهوری اسلامی وضع کردند.

یافته‌های تازه‌ترین گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش که روز هشتم خرداد منتشر شد، حکومت ایران در حال حاضر بیش از ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در اختیار دارد که در مقایسه با گزارش پیشین آژانس بین‌المللی در بهمن‌ماه سال گذشته، جهشی ۲۰ کیلوگرمی را نشان می‌دهد.

شورای حکام روز ۱۶ خرداد قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان، موسوم به تروئیکا، را درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با ۲۰ رای موافق، ۱۲ رای ممتنع و دو رای مخالف به تصویب رساند.

در این قطعنامه از حکومت ایران خواسته شده تا همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهبود بخشد و ممنوعیت ورود «بازرسان مجرب» آژانس را لغو کند.

Print Friendly, PDF & Email