بالا گرفتن اختلافات میان اصولگرایان بر سر دلایل «شکست» در انتخابات

درحالی که هیئت رئیسه مجلس ایران برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب را احتمالا بین ۱۲ تا ۱۵ مرداد اعلام کرده است، اختلافات میان گروه‌های مختلف اصولگرا پس از شکست در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری «دانشجو»، علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت به رئیس‌جمهور منتخب توصیه می‌کنیم برای انتخاب کابینه با مجلس مشورت شود. او همچنین با اشاره به وعده پزشکیان برای افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم گفت از آنجا که بانک مرکزی نرخ تورم را ۶۰ درصد اعلام کرده است، انتظار داریم حقوق‌ها هم تا اول شهریور ۶۰ درصد افزایش یابند.

بانک مرکزی اخیرا ادعا کرده بود نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۶.۳ درصد در آغار ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به ۳۱ درصد در اردیبهشت ماه امسال کاهش یافته است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری «مهر»، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی دوشنبه ۱۸ تیر با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب اصلاح‌طلب در دفتر او ملاقات کرده و پزشکیان تاکید کرده که برای بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم تلاش می‌کند. از طیب‌نیا به عنوان گزینه اصلی وزارت اقتصاد در دولت پزشکیان یاد می‌شود.

سعید جلیلی، نامزد اصولگرایان تندرو که در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از مسعود پزشکیان شکست خورده بود نیز همانند سایر مقامات دولتی و حکومتی به دیدار رئیس‌جمهور منتخب رفته و برای همکاری با او اعلام آمادگی کرده است. از سعید جلیلی درکنار اعضای شاخص جبهه پایداری به عنوان ارکان اصلی دولت در سایه یاد می‌شود.

سه روز پس از برگزاری انتخابات، اما مجادله بین جناح‌های داخلی اصولگرا بر سر شکست در انتخابات ۱۵ تیر همچنان ادامه دارد. محمد منان، نماینده قم در مجلس در یادداشتی از شورای نگهبان برای چینش نامزدها انتقاد کرد و نوشت: «از قبل مشخص بود که اگر از یک طیف سیاسی فقط یک نفر را تایید بفرمایند و عمدا یا سهوا، همه رای‌های آن طیف را بر روی آن یک نفر متمرکز کنند (آن هم کسی که دارای رای‌های قابل توجه قومیتی است) و صلاحیت همه نفرات دیگر آن طیف، حتی افراد به مراتب بابرنامه‌تر و متشخص‌تر را تایید نفرمایند چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد!»

او همچنین نوشته اگر بنا بر مهندسی انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان بود «آیا می‌شد چینش نامزدها را بهتر از این اعلام نمود؟! قطعا خیر!»

نوشته محمد منان واکنش‌های بسیاری در پی آورد، از سویی طرفداران پزشکیان با ارائه آماری از آرای او در استان‌های مرکزی تاکید کردند که او فقط در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و استان‌های مرزی بیشترین رای را نداشته بلکه در برخی استان‌های دیگر هم رای بیشتری داشته است.

«مهندسی انتخابات» به نفع اصلاح‌طلبان؟
از سوی دیگر گروهی از مخالفان حکومت در رسانه‌های اجتماعی با اشاره به این نوشته درباره «مهندسی انتخابات» به نفع اصلاح‌طلبان برای مقابله با شرایط حساس داخلی و خارجی به بحث و بررسی پرداختند.

درحالی که چهره‌های اصلی جبهه پایداری که پشتیان اصلی سعید جلیلی در انتخابات بوده‌اند به حملات گروه قالیباف برای واگذاری نتیجه انتخابات به اصلاح‌طلبان واکنش نشان می‌دهند، حمید رسایی نماینده مجلس در پستی در شبکه ایکس نوشته است: «به توهین و تخریب اطرافیان یکی از کاندیداها اهمیت ندهید. این بندگان خدا بابت پروژه تخریب قراردادی دارند و مجبورند! بهترین پاسخ برای رای نداشتن قالیباف نفر چهارم شدن وی بعد از نبویان، ثابتی، رسایی در انتخابات مجلس است. آنهم در شهری که ۱۲ سال شهردار و ۴ سال نماینده و رییس مجلسش بوده.»

کانال تلگرامی «رجانیوز»، همچنین با انتشار ویدئویی از مصاحبه پیام فیضی، عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد پزشکیان که در آن به صراحت می‌گوید پزشکیان بطور مشخصی وعده رفع فیلترینگ را نداده است و نگفته که حتما این کار را انجام می‌دهد، نوشته است: «اولین وعده هوا شد».

پست معصومه ابتکار، معاون امور زنان در دولت روحانی درباره زهرا پزشکیان، دختر مسعود پزشکیان که به جای «بانوی اول» عنوان «دختراول» را تقبل کرده و همان وظایف «First Lady» را عهده‌دار شود نیز با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است، تا آنجا که محمد جواد آذری جهرمی که از او به عنوان وزیر ارتباطات احتمالی دولت پزشکیان یاد می‌شود در پاسخ به واکنش‌های منفی در برابر این پست نوشت: «دکتر پزشکیان به صحنه آمدند و مردم او را انتخاب کردند تا بساط «اول» شناختن‌ها را برچینند.» همسر مسعود پزشکیان در سال ۱۳۷۳ در یک سانحه رانندگی کشته شد و او پس از آن ازدواج نکرده است.

بازداشت محسن برهانی
بازداشت شدن محسن برهانی، وکیلی که پست‌های جنجالی‌اش در نقد احکام قضایی علیه معترضان و همچنین برخورد خشونت‌بار با زنان جنجالی شده بود نیز یکی از موضوعاتی است که در کانون بحث‌ها در فضای مجازی قرار گرفته است و واکنش برخی از نزدیکان پزشکیان را نیز به دنبال داشته است، از جمله جواد ظریف که از او به عنوان معاون سیاسی احتمالی در کابینه پزشکیان یاد می‌شود در یک سخنرانی با حضور روزنامه‌نگاران این اقدام را محکوم کرد، روزنامه «اعتماد» نیز روز ۱۸ تیر گفتگویی با محسن برهانی منتشر کرده است که در آن روند پرونده‌سازی علیه خود را شرح داده و از جمله گفته آخرین پرونده علیه او را اطلاعات سپاه تشکیل داده و «معاونت حقوقی اطلاعات سپاه با یک گزارش مفصل صریحا برای بنده ۲۰ سال حبس مطالبه کرده بود. در واقع سعی کرده بودند ۵ عنوان اتهامی را به من منتسب کنند.»

محسن برهانی، یکشنبه ۱۷ تیر برای اجرای حکم ۱۳ ماه زندان و ۱۶ روز زندان به دلیل «نشر اکاذیب» زندانی شده است، او از حامیان مسعود پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی بود و زندانی شدن او یک روز پس از اعلام نتایج به عنوان آغاز جدال جناح‌ها و قوای سه‌گانه در دوران ریاست جمهوری پزشکیان تلقی شده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای کابینه پزشکیان همچنان ادامه دارد، اما حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخابات او که گفته می‌شود خودش هم ممکن است به سمت سخنگوی دولت برسد در این باره می‌گوید: «کارشناس ‌محوری، تخصص‌گرایی، شایسته‌سالاری و مشارکت جمعی» در انتخاب آنها رعایت خواهد شد. این درحالی است که برخی از ناظران می‌گویند بسیاری از اعضای دولت پزشکیان از هم‌اکنون انتخاب شده و با او در دفتر کارش جلسه دارند. اما برخی از فعالان سیاسی درون حکومت از جمله سعید پورشریفی، رئیس جبهه اصلاحات آذربایجان شرقی نیز خواستار انتصاب وزرای زن در دولت پزشکیان شده‌اند. در تاریخ جمهوری اسلامی تنها وزیر زن توسط محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اصول‌گرابرای یک دوره دو ساله به سمت وزارت منصوب شده است. مرضیه وحیدی دستجردی در دولت دوم احمدی‌نژاد وزیر بهداشت بود. احمدی‌‌نژاد در شهریور ۱۳۸۸، دو زن دیگر را نیز برای پست وزارت انتخاب کرده بود که از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفتند.

درحالی که مسعود پزشکیان در داخل کشور آرای بیشتری از رقیب اصولگرای خود سعید جلیلی به دست آورده، در خارج از کشور آرای جلیلی بیشتر از پزشکیان بوده است. به گزارش «اقتصاد نیوز» ستاد انتخابات کشور میزان مشارکت جمعیت نزدیک به ۴ میلیون نفری دارای حق رای در خارج از کشور را ۸۸ هزار و ۳۲۵ برگه اعلام کرده است که از این میان ۵۰ هزار و ۲۰۶ نفر به جلیلی رای داده‌اند. وزارت کشور همچنین سرانجام آمار ایرانیانی که در دور اول در انتخابات شرکت کردند را ۹۷ هزار و ۹۷۶ نفر اعلام کرد.

دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روز جمعه ۱۵ تیر برگزار و مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلب با کسب ۵۴.۷ درصد آرا به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد. مخالفان حکومت ایران می‌گویند میزان مشارکت در دور اول و دوم انتخابات حداکثر یک سوم آمار رسمی اعلام شده است. آمار مشارکت در دور اول ۳۹ و در دور دوم ۴۹ درصد اعلام شد. با این حال براساس آمار رسمی بیش از نیمی از واجدین شرایط رای دادن، این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email