برنامه اتمی ایران؛ موضوع نخستین دیدار بایدن و استارمر

به گفته سخنگوی کاخ سفید جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در نخستین ملاقات خود با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا درباره موضوعاتی از جمله برنامه اتمی ایران و حملات حوثی‌ها گفتگو خواهد کرد.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه ۱۸ تیر اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در دیدار آتی خود با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، بر سر موضوعاتی از جمله برنامه هسته‌ای ایران و حملات شبه‌نظامیان حوثی‌ در دریای سرخ بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

به گفته او رئیس‌جمهوری آمریکا در این دیدار که روز چهارشنبه ۲۰ تیر در واشنگتن برگزار خواهد شد “بر اهمیت ادامه تقویت روابط میان دو کشور ایالات متحده و بریتانیا تاکید خواهد کرد.”سخنگوی کاخ سفید همچنین افزود که رهبران آمریکا و بریتانیا در این دیدار فرصت خواهند یافت در خصوص همکاری‌ دو کشور بر سر طیف گسترده‌ای از مسائل، از جمله جنگ در اوکراین و جنگ غزه بحث و تبادل نظر کنند و همچنین “اطمینان حاصل کنند که ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.”خبر گفت‌وگوی برنامه‌ریزی‌شده بایدن و استارمر بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی در شرایطی طرح می‌شود که برخی انتظار دارند با انتخاب رئیس‌جمهور جدید، از سوی تهران نیز تغییراتی در سیاست اتمی در راه باشد.

مسعود پزشکیان در جریان تبلیغات انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، خود را حامی برجام اعلام کرده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی را به عنوان مشاور سیاست خارجی انتخاب کرده بود.با وجود این جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ایالات متحده روز دوشنبه ۱۸ تیر، از سرگیری مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی در پی روی کار آمدن دولت جدید پزشکیان را رد کرد. او با اعلام این که حکومت ایران هنوز از گروه‌های تروریستی نظیر حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها حمایت می‌کند افزود که “واشنگتن انتظار ندارد رفتار جمهوری اسلامی تغییر کند.”

سیاست استارمر درباره ایران چیست؟

ناظران سیاسی می‌گویند استارمر ۶۱ ساله که اخیرا در بریتانیا به قدرت رسیده‌ است از نظر سیاسی همسو با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود تا جایی که پیش از این مجله اکونومیست او را فردی “شیفته بایدن” توصیف کرده بود.

برخی از رسانه‌های بریتانیایی پیش‌بینی کرده‌اند در صورتی که بایدن همچنان در کاخ سفید باقی بماند، لندن و واشنگتن روابط خوب و دوستانه‌ای با هم خواهند داشت.نخست‌وزیر جدید بریتانیا پس از حمله پهپادی و موشکی سپاه پاسداران به خاک اسرائيل، با اعلام حمایت از دولت سوناک در رابطه با مشارکت بریتانیا در عملیات دفاع از اسرائيل، اقدام‌ جمهوری اسلامی را مصداق آشکار “ناامن‌سازی منطقه” توصیف کرده بود.

استارمر در عین حال در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انتقاد کرده بود.

با این همه او طی سال‌های اخیر همواره نقش نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه را “بی‌ثبات کننده” خوانده است.

استارمر همچنین پیش از این از سیاست دولت سوناک در حمله به مواضع حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن حمایت کرده بود.با وجود این اظهارات و با در نظر گرفتن مواضع پیشین استامر به نظر می‌رسد سیاست او درباره ایران به طور مشخص تفاوت عمده‌ای با سیاست دولت پیشین بریتانیا نداشته باشد. اگرچه هنوز تا تغییر رسمی دولت جدید در ایران زمان باقی است و باید دید که آیا در سوی دیگر، چرخش یا تغییری در سیاست جمهوری اسلامی رخ خواهد داد یا نه.

Print Friendly, PDF & Email