جامعه اطلاعاتی آمریکا: تلاش‌‌ روسیه برای تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان آمریکایی آغاز شد

مقاماتی در جامعه اطلاعاتی آمریکا سه‌شنبه ۱۹ تیر اظهار کردند که ایالات متحده آمریکا طرح‌های هر کشوری برای «کاستن‌ از یا اخلال در» توان واشینگتن برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ را زیرنظر نگرفته بلکه مشاهده کرده است که روسیه تلاش‌های خود را برای تاثیرگذاری بر برخی از گروه‌ها از رای‌دهندگان و «خدشه‌دار کردن چهره سیاستمداران مشخص‌‌‌‌‌‌»ی را آغاز کرده است.

بنا بر گزارش «رویترز» یکی از این مقامات جامعه اطلاعاتی آمریکا طی اظهاراتی درباره امنیت انتخابات آمریکا به خبرنگاران گفت که چین برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ طرح‌ریزی نمی‌کند.

«خطرناک‌ترین تهدید خارجی»
شایان ذکر است که آوریل هاینز، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا در ماه مه گذشته اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا، روسیه را در کنار چین و ایران «خطرناک‌ترین تهدید خارجی» علیه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور می‌داند.

این مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع در مجلس سنای آمریکا گفت که «روسیه همواره به عنوان فعال‌ترین و خطرناکترین تهدید خارجی علیه انتخابات آمریکا خواهد ماند».

تضعیف اعتماد
بنا بر گزارش رسانه‌های روسیه این مقام آمریکایی گفته است که «عملیات تاثیرگذاری که رهبری روسیه در چارچوب انتخابات آمریکا اعمال می‌کند با هدف تضعیف اعتماد در موسسات دموکرات آمریکایی و دامن‌زدن به شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در ایالات متحده و همچنین تضعیف حمایت‌های غربی از اوکراین انجام می‌شود».

همچنین گفته شده که در جهت اعمال این تاثیرگذاری «روسیه از سیستم نفوذ چندرسانه‌ای گسترده‌ای شامل نهادهای اطلاعاتی، گروه‌های فعال سایبری، رسانه‌های دولتی، واسطه‌ها و اوباش فعال در فضای مجازی استفاده می‌کند».

به گفته این مقام آمریکایی «تعداد زیادی از طرف‌های خارجی و از جمله آن طرف‌های غیردولتی برای پیوستن به چنین فعالیت‌هایی برای تاثیرگذاری بر انتخابات نقش دارند».

در حالی که در ارتباط با دخالت در انتخابات آمریکا اغلب روسیه متهم می‌شود، مسکو اما چنین اتهامی را رد کرده و تاکید دارد که این گونه اتهامات بی‌اساس و نادرست است.

Print Friendly, PDF & Email