ابعاد اتهام جلیلی با اختلاس‌گر بزرگ و اتهام متقابل مسئولان اصول‌گرا درباره میزان فساد

پس از افشای دیدار سعید جلیلی از شخصیت‌های کلیدی جریان اصول‌گرا و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری ایران با بابک زنجانی، تاجر مشهور به «اختلاس‌گر بزرگ» از سوی بیژن زنگنه وزیر نفت سابق، جلیلی تهدید به «نزدیک شدن به ایام دادگاهی» کرد.

این در حالی است که جلیلی اتهام زنگنه درباره را رد کرده و در ویدئویی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس گفته: «این از اساس دروغ است. نه اینکه بگوییم در فلان تاریخ انجام نشده. من اصلاً در عمرم بابک زنجانی را ندیده‌ام.» بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران، زنگنه در نشستی با حضور مجموعه‌ای از کارشناسان حوزه‌ انرژی «تلاش آقایان برای قهرمان ساختن از «بابک زنجانی مجرم محکوم به اعدام» را «شرم‌آور» خواند و گفته بود: «آقای جلیلی توضیح بدهد رابطه بابک زنجانی با ایشان و ستادشان چیست؟»سعید جلیلی در واکنش به این اظهارات ضمن رد دیدار با زنجانی، بیژن زنگنه را متهم به «فرار رو به جلو» کرده و می‌گوید:«نزدیک شدن به موعد اعلام رای دادگاه متخلفان موضوع کرسنت، صداها را در این زمینه بلند کرده.» پرونده کرسنت به یکی از پرونده‌های سیاسی حوزه نفت و انرژی در ایران معروف است.

اخیرا در مناظره‌های انتخاباتی نامزدها در جریان مناظره‌هایشان اقدام به افشاگری‌های جدیدی در این رابطه کردند.

مصطفی پور محمدی، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی در یکی از این مناظره‌ها پرونده قرارداد کرسنت را باز کرده و یکدیگر را متهم به دست داشتن در این ماجرا کردند.

البته در این مشاجره‌ها از بازیگران دیگری همچون «دلالی مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، فردی بنام عباس یزدان‌پناه یزدی، بازرگان و واسطه ایرانی بریتانیایی» و پس از آن «افرادی که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد» برای اجرایی مجدد این پرونده اقدام کرده بودند، به میان آمد.

گفته می‌شود رای محمدرضا رحیمی، رئیس وقت دیوان محاسبات پس از اعلام زیان 20 میلیارد دلاری ایران به دلیل پایین در نظر گرفتن قیمت گاز صادراتی منجر به عدم اجرایی قرارداد کرسنت شد.

در آن زمان گزارشهایی در داخل مبنی بر تلاش محمود احمدی‌نژاد برای احیای مجدد این قرارداد و مخالفت مجلس و شورای امنیت ملی مطرح شد. در تایید این گزارش‌ها در جریان مناظرات انتخاباتی، مصطفی پورمحمدی اذعان کرد :«احمدی‌نژاد دو بار دنبال آن بود که مشکل را حل کند یعنی هم فساد به دادگاه برود و هم این قرداد (کرسنت) اجرا شود، اما آقای جلیلی جلوی آن را گرفت…» .
اخیرا سرتیتر برخی رسانه‌های جمهوری اسلامی با عنوان «چه کسی به ایران خیانت کرد؟» حاکی از اهمیت پرونده حل نشده کرسنت به مدت 21 سال است.

جلیلی در حالی خطاب به زنگنه از رای دادگاه صحبت کرده که متهم به «طفره رفتن از مناظره با بیژن زنگنه» است.سعید جلیلی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ملاقات با بابک زنجانی از سوی بیژن زنگنه، وزیر اسبق نفت، ضمن رد این ادعا گفت: «تا امروز اصلا بابک زنجانی را ندیده‌ام.»
او افزود: «نزدیک شدن به موعد اعلام رای دادگاه متخلفان موضوع کرسنت، صداها را در این زمینه بلند کرده است.»

در نهمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی در سال 1394 که متهم ردیف اول آن بابک زنجانی بود، در دفاعیه‌هایش با پرونده کرسنت بیژن زنگنه را تهدید کرد، حالا بیژن زنگنه در حالی از دیدار سعید جلیلی با بابک زنجانی خبر داده که دو طرف در انتظار رای دادگاه هستند.

پرونده‌ای که در هر دوره انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران باز می‌شود اما به اقرار رسانه‌های دولتی، بعد از رسیدن کاندیدها به پاستور مجددا بدون هیچ گونه حلی به صندوق اسرار و امانات باز می‌گردد.