اسرائیل کشته‌شدن «یکی از مغزهای متفکر» عملیات هفت اکتبر را تایید کرد

ارتش اسرائیل، یکشنبه ۲۴ تیر، اعلام کرد که رافع سلامه، فرمانده ارشد نظامی «حماس»، در حمله‌ای که روز شنبه به یک اردوگاه پناهجویان در جنوب نوار غزه انجام شد، کشته شده است. اسرائیل او را به عنوان «یکی از مغزهای متفکر» حمله هفتم اکتبر معرفی کرد.

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروی هوایی اسرائیل رافع سلامه، فرمانده تیپ خان‌یونس حماس را در منطقه خان‌یونس هدف قرار داده و او را کشته است.»در این حمله که به منطقه المواصی در خان‌یونس انجام شد، هدف اصلی اسرائیل محمد ضیف، فرمانده «گردان‌های عزالدین قسام»، بود. اما حماس روز یکشنبه تأیید کرد که ضیف سالم است. در این حمله، ده‌ها فلسطینی کشته و زخمی شدند.

رافع سلامه کیست؟
رافع سلامه شماری از اعضای خانواده‌اش را در حملات اسرائیل از دست داده است، از جمله مادرش که در حمله‌ای به خانه خانواده کشته شد. عموی او، جواد ابو‌شماله، که عضو دفتر سیاسی حماس و نزدیک به یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، بود، نیز در اولین روزهای عملیات «طوفان الاقصی» در هفت اکتبر کشته شد.

رافع سلامه قبل از پیوستن به گردان‌های القسام، در مدرسه «الحورانی» وابسته به سازمان ملل، در خان‌یونس کار می‌کرد. او چندین بار از حملات ترور جان سالم به در برد، از جمله در سال ۲۰۲۱ که ارتش اسرائیل خانه‌اش را تخریب کرد.

ارتش اسرائیل سلامه را به برنامه‌ریزی و اجرای چندین عملیات علیه نیروهای اسرائیلی متهم کرده که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شده است. از جمله این عملیات‌ها، عملیات «عمر طبش» در سال ۲۰۰۵ و عملیات «احمد ابو طاحون» در سال ۲۰۰۷ بودند.

پیش از کشته شدن، رافع سلامه به عنوان فرمانده مرکز نظامی جنوب نوار غزه فعالیت می‌کرد.

Print Friendly, PDF & Email