تاجر سوری که به سپاه قدس و حزب‌الله کمک می‌کرد در حمله اسرائیل کشته شد

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از سه منبع امنیتی گزارش داد که «براء قاطرجی»، بازرگان برجسته سوری در حمله اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان و سوریه کشته شده است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، یک خودروی پلاک لبنانی دوشنبه ۲۵ تیر در نزدیکی گذرگاه کارخانه در مرز لبنان و سوریه منفجر شد.گفته شده بر اثر این حمله اسرائیل که معلوم نیست با پهپاد یا وسیله دیگری انجام شده دو نفر که یکی از آنها احتمالا از فرماندهان حزب‌الله است، کشته شدند.

دیدبان حقوق بشر سوریه در ادامه افزود که براء قاطرجی، بازرگان سوری کشته شده در حمله به خودرویی در مرز لبنان و سوریه، در انتقال محموله‌های تسلیحاتی با تانکرهای سوخت‌رسان از شرق سوریه نقش داشت.

سه منبع امنیتی به رویترز گفتند، برا کاترجی، تاجر برجسته سوری، از نزدیکان و حامیان شناخته‌شده بشار اسد، و یکی از کسانی که به تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان کمک می‌کرد، دوشنبه در حمله منتسب به اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان و سوریه کشته شد.

برا کاترجی از بانفوذترین چهره های سوری منتفع از جنگ داخلی سوریه و برادرش حسام، که در سوریه به عنوان «برادران کاترجی» از آن‌ها یاد می‌شود، چند سال پس از شروع جنگ داخلی در این کشور وارد تجارت نفت شدند و به تامین پول برای دولت بشار اسد یاری رساندند.

به گزارش العربیه، کاترجی علاوه بر این‌ها در سال‌های اخیر نقش مهمی در عملیات مالی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در منطقه و گروه‌های وابسته به آن از جمله حزب‌الله لبنان داشت.

آسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های نزدیک به دولت بشار اسد، گزارش داده این تاجر سوری و یکی از مقامات یکی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در نتیجه حمله پهپادی اسرائیل به خودرو آن‌ها در نزدیکی مرز لبنان و سوریه، کشته شدند.

با این حال، العربیه به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده که کاترجی نه با حمله پهپادی یا هوایی اسرائیل، که با یک بمب دست‌ساز کشته شده است.

یک مقام ناشناس یکی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی هم به آسوشیتدپرس گفت این تاجر شناخته‌شده در چند کیلومتری مرز لبنان و در حالی که از این کشور به سوریه بازگشته بود در بزرگراهی که لبنان را به سوریه متصل می‌کند، هدف گرفته و کشته شد.

رامی عبدالرحمن، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه مستقر در لندن هم به آسوشیتدپرس گفت ممکن است کاترجی به دلیل تامین مالی گروه‌های موسوم به «مقاومت» سوریه علیه اسرائیل در بلندی‌های جولان و همچنین به دلیل ارتباطش با گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه هدف اسرائیل قرار گرفته باشد.

عبدالرحمن به آسوشیتدپرس گفت دقت این حمله در هدف گرفتن این چهره تجاری مهم برای سوریه، حاکی از یک رخنه امنیتی قابل توجه در درون حزب‌الله یا حلقه درونی رژیم اسد است که نشان می‌دهد اطلاعات بسیار حساسی به اسرائیل درز کرده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، امپراتوری تجاری گسترده کاترجی که با برادرش ساخته شده است را به دلیل «تسهیل حمل و نقل نفت و تامین مالی به رژیم سوریه» تحت تحریم‌ قرار داده است.

دفتر اجرای تحریم‌های مالی خزانه داری بریتانیا هم برادران کاترجی را به دلیل «تسهیل تجارت سوخت، اسلحه و مهمات بین رژیم اسد و بازیگران مختلف از جمله داعش (داعش) زیر عنوان واردات و صادرات مواد غذایی و حمایت از شبه‌نظامیانی که در کنار رژیم می‌جنگند، تحریم کرده است.

Print Friendly, PDF & Email