جی دی ونس: برای مقابله با اقدامات خصمانه حکومت ایران باید به آن «مشتی محکم» زد

جی‌دی ونس، گزینه دونالد ترامپ برای سمت معاونت اول ریاست‌جمهوری آمریکا گفت راه مقابله با حکومت ایران «بمباران‌های ضعیف کوچک» یا بمباران اطراف ایران نیست، بلکه باید ضربه‌ای سخت به این حکومت وارد کرد.

ونس دوشنبه شب در گفتگویی با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، ضمن حمایت از سیاست‌های ترامپ در قبال جمهوری اسلامی در دوران ریاست‌جمهوری او افزود برای مقابله با اقدامات خصمانه حکومت ایران باید به آن «مشتی محکم» زد.

ترامپ روز دوشنبه ۲۵ تیر در اولین روز کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه که در میلواکی برگزار می‌شود، به‌طور رسمی به‌عنوان نامزد این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ معرفی شد و جی‌دی ونس، سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوهایو را به‌عنوان گزینه خود برای سمت معاونت ریاست جمهوری برگزید.

ناظران می‌گویند این انتخاب در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، تاثیر قابل توجهی بر سیاست خارجی واشینگتن در قبال تهران خواهد گذاشت.

به نظر می‌رسد مواضع ونس در خصوص سیاست ایالات متحده در خاورمیانه، هم‌سویی کاملی با مواضع کلیدی محافظه‌کاران در این زمینه دارد.

ونس در ادامه اظهارات خود، سیاست بایدن در قبال حکومت ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت ترامپ در دوران حضور در کاخ سفید، از رسیدن «پول» به جمهوری اسلامی جلوگیری کرد و بدین ترتیب باعث برقراری ثبات در منطقه شد.

او تاکید کرد هرچند برخی معتقد بودند رویکرد ترامپ در قبال تهران می‌تواند به «جنگی گسترده‌تر» بینجامد، اما در عمل صلح را به ارمغان آورد زیرا رفتارهای حکومت ایران را «کنترل کرد» و از سرعت آن تا حدی کاست.

ترامپ در دوران حضور خود در قدرت به عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، سیاست فشار حداکثری را در برابر جمهوری اسلامی در پیش گرفت و از توافق هسته‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به برجام خارج شد.

این سیاست با کاهش قابل توجه صادرات نفتی جمهوری اسلامی همراه بود و اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

با این حال از زمان روی کار آمدن بایدن و پایان یافتن سیاست فشار حداکثری، درآمدهای نفتی ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

فایننشال‌تایمز روز ۳۰ فروردین گزارش داد صادرات نفت ایران به بالاترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده و مشتری اصلی این محموله‌ها، چین بوده است.

ونس با اشاره به برقراری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی در دوران ترامپ در چارچوب «پیمان ابراهیم» گفت چنین ابتکاری موجب تضعیف جمهوری اسلامی می‌شود.

او اضافه کرد: «اگر می‌خواهید ایران را کنترل کنید، راهش این است که پول نفت آن را بگیرید … اما [هم‌زمان] شما باید اسرائیل و کشورهای عرب سُنی را قادر سازید تا با یکدیگر همکاری کنند.»

به گفته این سناتور جمهوری‌خواه، چنین سیاستی باعث تقویت اسرائیل به عنوان متحد واشینگتن خواهد شد.

اسرائیل در سال‌های اخیر توانسته است به دنبال نگرانی‌های فزاینده کشورهای عربی منطقه در مورد سیاست‌های خصمانه حکومت ایران، روابط خود را با تعدادی از این کشورها عادی‌سازی کند.

اسرائیل ابتدا در سپتامبر ۲۰۲۰ در چارچوب «پیمان ابراهیم» با دو کشور امارات متحده عربی و بحرین روابط سیاسی و دیپلماتیک برقرار کرد و سپس در اکتبر همان سال با مراکش و در دسامبر ۲۰۲۲ با سودان پیمان عادی‌سازی روابط به امضا رساند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است روز ۱۵ آبان (پنج نوامبر) برگزار شود.

Print Friendly, PDF & Email