هشدار درباره همه‌گیری تب دنگی در ایران

در حالی که مقامات بهداشتی در استان‌های مختلف ایران نسبت به شیوع تب دنگی هشدار می‌دهند، برخی کارشناسان بهداشتی درباره انتقال پشه ناقل این بیماری از استان‌های شمالی به تهران هشدار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «مهر»، شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: «پشه آئدس استان‌های جنوبی کشور، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان را آلوده کرده است. در شمال کشور نیز استان گیلان آلوده شده و استان‌های مازندران و گلستان احتمال قریب به یقین آلوده می‌شوند. استان‌های دیگر به ویژه استان‌های همجوار این استان‌ها هم در معرض تکثیر و آلودگی آئدس قرار دارند.»

در همین حال حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت در سفر به استان هرمزگان گفت: «نوع پشه شناسایی شده در شمال و جنوب کشور با یکدیگر متفاوت است و پشه جنوبی، تهاجمی‌تر و بیماری‌زاتر است و شدت بیماری بیشتری دارد.»

درحالی که هنوز جزییات اقدامات پیشگیرانه در شهرهای مختلف منتشر نشده است، وزارت بهداشت می‌گوید ساکنان ۴۰ شهر ایران در معرض خطر تب دنگی هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت هم می‌‌گوید: «تعداد کارشناسان بهداشت محدود است و مه پاشی هم به طبع محدود صورت می‌گیرد لذا بهسازی محیط و پیشگیری از گزش افراد توسط پشه، مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه است که باید توسط سازمان‌ها و مردم انجام شود.»

بر اساس گزارش‌های رسمی تاکنون صدها بیمار و چند مورد مرگ ناشی از تب دنگی ثبت شده است.

خبرگزاری «ایرنا» هم گزارش داده که ترمینال شرق تهران که محل ورود مسافران شمالی است برای پشه آئدس تله‌گذاری شده تا میزان وجود این پشه در این منطقه بررسی شود.

تب دنگی که به تب استخوان‌شکن هم مشهور است یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود. با اینکه میزان مرگ براثر تب دنگی در اغلب کشورهای جهان حدود یک درصد است اما بیمار درد شدیدی را در استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌های خود احساس می‌کند. با این حال برخی از بیماران بدون علائم بالینی هستند.علائم بیماری شبیه به آنفلوآنزا با مشاهده دانه‌های پوستی است. این بیماری چهارگونه دارد که ابتلا به هر نوع فرد را فقط به همان سویه ایمن می‌کند و امکان درگیری با سایر گونه‌ها همچنان وجود دارد، از همین رو سرعت شیوع آن زیاد است.

به گزارش «مهر» داوود یادگاری‌نیا رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه بهشتی می‌گوید: این ویروس ابتدا به بافت‌های کبد حمله می‌کند و پس از درگیر کردن گلبول‌ها و سیستم لنفاوی، در نهایت وارد خون می‌شود.

به گفته او بدترین نوع این ویروس نوع دوم آن است که در ایران نیز شایع‌ترین نوع است. افراد در معرض خطر، بیماران یا کسانی هستند که پیش از این به تب دنگی مبتلا شده‌اند و اکنون به نوع بعدی آن دچار شده‌اند. او می‌گوید افرادی که ژنوتایپ آسیایی دارند هم بیشتر در معرض خطر هستند.

ایرج ضاربان سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چابهار با اعلام اینکه این شهر آلوده‌ترین منطقه در کشور از نظر وجود پشه ناقل است در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» پیش‌بینی کرد که که «از اواخر مردادماه و در شهریورماه، کشور با اپیدمی این بیماری مواجه شود.»

برخی از کارشناسان بهداشتی می‌گویند با توجه به گرمای هوا در مرداد ماه در اغلب استان‌های کشور احتمال همه‌گیری تب دنگی در ایران و هجوم پشه‌های آئدس به شهرهای بزرگ ایران وجود دارد.

Print Friendly, PDF & Email