سریلانکا ۶۰میلیون دلار از بدهی خود به ایران را با چای تسویه کرد

نهاد چای سریلانکا اعلام کرد که ۶۰میلیون دلار از ۲۵۱میلیون دلاری که سریلانکا به ایران برای واردات سوخت از سال ۲۰۱۱ به ایران بدهکار بوده را از طریق صادرات چای پرداخت کرده است.

وزارت کشاورزی و صنایع گیاهی سریلانکا در بیانیه‌ای گفته است که این ابتکار مبتنی بر توافق راهبردی امضا شده میان دولت‌های سریلانکا و ایران برای استفاده از صادرات چای به عنوان روشی برای تسویه بدهی است.

نیراج دی مل، رئیس هیئت مدیره چای سریلانکا تأیید کرد که تا ۱۵ ژوئیه سال جاری ۶۰میلیون دلار از این پرداخت‌های سررسید از طریق صادرات چای تسویه شده است. او همچنین بر افزایش قابل توجه حجم صادرات چای به ایران اشاره کرد که اخیراً سه برابر شده است و به تسویه بدهی‌ها کمک می‌کند.این رئیس هیئت مدیره چای سریلانکا افزود که در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۴، بالغ بر ۴میلیون و ۹۸۰هزار کیلوگرم چای به ایران صادر شده که این رقم در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، یک میلیون و ۸۵۰هزار کیلوگرم بوده است.دولت‌های ایران و سریلانکا در دسامبر ۲۰۲۱ توافق کردند ایران در ازای طلب ۲۵۱ میلیون دلاری بابت صدور نفت به سریلانکا، از این کشور چای وارد کند.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید در قرارداد با سریلانکا، «چای را ماهیانه و به عنوان باز پرداخت هزینه سوخت خریداری شده از ایران دریافت کنیم.» بدهی سریلانکا به ایران مربوط به صدور نفت ایران به این کشور در ۹ سال پیش است.

ایران در سالهای اخیر در ازای فروش نفت خود به برخی کشورها از جمله چین، که با تخفیف عرضه می‌شود، به واردات کالا از آن کشورها می‌پردازد. هند، کره‌جنوبی، سریلانکا و چین از کشورهایی هستند که معامله تهاتری با دولت ایران در ازای فروش نفت دارند.

Print Friendly, PDF & Email