«پست‌فروشی» در شهرداری تهران؛ آیا زاکانی برکنار می‌شود؟

پس از کارزار درخواست برای برکناری علیرضا زاکانی، شهردار تهران و نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری در اعتراض به قطع درختان پارک قیطریه برای احداث مسجد در این محل و همچنین افزایش انتقادات به «نامزدی پوششی» زاکانی در انتخابات و فرایند عزل و نصب‌ها در شهرداری تهران، روزنامه‌های ایران از افزایش فشارها در شورای شهر تهران برای عزل زاکانی خبر می‌دهند.

روزنامه «آرمان ملی» تیتراصلی روز چهارشنبه ۲۷ تیر خود را به همین موضوع با عنوان «زاکانی درآستانه خداحافظی» اختصاص داد و نوشت مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، گفته است که گزینه‌های مختلفی برای جایگزینی زاکانی «در دست بررسی» است.

آرمان ملی با کنایه از نامزدی زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری، که پیش از برگزاری دور اول از آن کناره‌گیری کرد، نوشته است: «زاکانی که به پاستور نرسید و حالا هم ظاهرا باید با بهشت خداحافظی کند».

فروش منصب در شهرداری تهران
این روزنامه همچنین به موضوعی که با عنوان «پست‌فروشی» در شهرداری تهران مطرح شده پرداخته است. در روزهای اخیر ویدئوی فردی که برای پست معاونت شهرسازی منطقه یک، ۴۰۰ سکه طلا و ۴۵۰ هزار دلار پرداخت کرده بود، جنجالی شده و دامنه آن به شورای شهر تهران نیز کشیده شده است.

نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران در جلسه ۲۴ تیر این شورا به صراحت گفت: «انتخاب شهردار فسادستیز در ابتدا برنامه اصلی و مهم شورای شهر بود، امر مهمی که با توجه به نتیجه، منتهی به شکست جدی شد.»

دختر قاسم سلیمانی با اشاره به نامزدی زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود شهر به کسی نیاز دارد که «دائم در هوس جای دیگری نباشد».

این سخنان نرجس سلیمانی با مخالفت طرفداران زاکانی در شورای شهر تهران روبرو شد و حتی در روز چهارشنبه ۲۷ تیر، روزنامه «همشهری» وابسته به شهرداری تهران، سخنان دختر سلیمانی را موجب شادی «ضد انقلاب» خواند.

نرجس سلیمانی، که رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران است، در همان جلسه گفته بود: «حتی در یک مورد از وعده‌های داده شده موفقیت قطعی‌ای حاصل نشده که قابل دفاع باشد».

«هزینه سنگین انتقاد»
درحالی که دادگستری تهران اعلام کرده که درحال بررسی «ادعاهای مطرح شده» درباره ویدئوی جنجالی فروش پست در شهرداری است، مهدی اقراریان می‌گوید هزینه انتقاد به زاکایان زیاد است، اما عزل زاکانی در دستور کار شورای شهر قرار دارد.

به گزارش «انتخاب»، این عضو شورای شهر، همچنین، با اشاره به وجود وابستگی خانوادگی بین برخی از مدیران خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، که به منتقدان زاکانی در شورای شهر تهران حمله کرد، گفته است که با حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، درباره «عملکرد غیرحرفه‌ای فارس» گفت‌وگو کرده است.

علیرضا زاکانی، چهارشنبه ۲۷ تیر، پس از پایان جلسه دولت به خبرنگاران گفت از کسانی که اتهاماتی در زمینه «پست‌فروشی» مطرح کرده‌اند شکایت می‌کند. این درحالی است که روزنامه «انتخاب»، به نقل از نرجس سلیمانی، نوشته که فروش مناصب در شهرداری را تایید می‌کند.

شهردار تهران که در مناظره انتخاباتی به مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب، گفته بود «تا آخر انتخابات می‌مانم و نمیگذارم شما رئیس‌جمهور شوید»، در اولین روزهای پس از پیروزی پزشکیان به دیدار او رفت و آمادگی شهرداری تهران برای همکاری با دولت جدید را اعلام کرد.

علیرضا زاکانی که در دولت رئیسی دستیار او در زمینه آسیب‌های اجتماعی پایتخت هم بود، پس از چند دوره حضور در مجلس، مرداد ۱۴۰۰ با کسب اکثریت آرا در شورای شهر، به عنوان نوزدهمین شهردار تهران در دوران جمهوری اسلامی برگزیده شد. انتخاب او نه تنها با مخالفت برخی از اعضای شورای شهر روبرو شد، بلکه سازمان بازرسی کل کشور نیز با تاکید بر لزوم برخورداری از مدارک تحصیلی و سابقه مدیریتی مرتبط با این پست، در نامه‌ای از مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، خواسته بود اعضای شورا از تصمیم‌گیری براساس فشارهای سیاسی و جناح‌بندی‌های گروهی خودداری کنند.

در سه سال اخیر، مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران با جنجال‌های بسیاری در زمینه انتصابات فامیلی و همچنین سومدیریت و فساد مالی روبرو شده که بر شمار مخالفان او افزوده است.

Print Friendly, PDF & Email