ترامپ: اگر من رئیس‌جمهور بودم، ایران ورشکسته بود

ترامپ در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به بحران‌های فعلی جهانی گفت: «هر بحران بین‌المللی که این دولت کنونی ایجاد کرده است، از جمله جنگ وحشتناک با روسیه و اوکراین، هرگز رخ نمی‌داد. اگر من رئیس‌جمهور بودم، جنگی که با حمله به اسرائیل ایجاد شد، هرگز رخ نمی‌داد.

او در صحبت‌هایش به ایران هم پرداخت: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، ایران ورشکسته بود، ایران هیچ پولی نداشت. حالا ایران ۲۵۰میلیارد دلار دارد. آن‌ها همه این پول را در دو و نیم سال گذشته به دست آورده‌اند. آن‌ها ورشکسته بودند. من چند روز پیش برنامه‌ای به نام “Deface the Nation” را تماشا می‌کردم. آیا کسی آن را دیده است؟ یک نماینده دموکرات کنگره گفت، خوب چه او را دوست داشته باشید یا نه، ایران در زمان ترامپ ورشکسته بود.

من به چین و کشورهای دیگر گفتم اگر از ایران خرید کنید، اجازه نخواهیم داد که در این کشور هیچ کسب و کاری انجام دهید و بر هر محصولی که می‌فرستید، تعرفه‌ای ۱۰۰درصدی یا بیشتر اعمال خواهیم کرد و آنها به من گفتند، خوب، فکر می‌کنم همین است. آنها نمی‌خواستند نفت بخرند و آماده بودند تا با ما معامله کنند.

ایران آماده بود تا با ما معامله کند. و سپس ما آن نتیجه وحشتناک، وحشتناک را داشتیم که هرگز اجازه نخواهیم داد دوباره رخ دهد. در نتیجه انتخابات، ما هرگز اجازه نخواهیم داد دوباره رخ دهد.

آنها از کووید برای سواستفاده استفاده کردند. ما هرگز اجازه نخواهیم داد این دوباره رخ دهد و آن‌ها همه تحریم‌ها را برداشتند و هر کاری ممکن بود برای ایران انجام دادند. و حالا ایران بسیار به داشتن یک سلاح هسته‌ای نزدیک است، که هرگز نباید رخ می‌داد. این شرم‌آور است. من اغلب می‌گویم آسیب‌هایی که این دولت وارد کرده است، اگر بدترین ۱۰ رییس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده را در نظر بگیرید، آنها به اندازه بایدن آسیب نخواهند رساند.»

تمجید ترامپ از جی‌دی ونس، نامزد معاونت ریاست‌جمهوری
ترامپ در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به جنبش «آمریکا را بزرگ کنیم»، گفت این جنبش متوقف‌نشدنی است.

او در ادامه گفت:‌ «بنابراین، جی‌دی، تو قرار است این کار را برای مدت طولانی انجام دهی. از این سفر لذت ببر.»

ناظران می‌گویند این اشاره‌ای آشکار به صحبت‌های جاری در محافل جمهوری‌خواه است که ونس، ۳۹ ساله، برای جانشینی ترامپ به عنوان رییس‌جمهور پس از او مطرح می‌شود. اگر ترامپ در نوامبر پیروز شود، او برای یک بار دیگر واجد شرایط شرکت در انتخابات نخواهد بود.

دونالد ترامپ: من کسی هستم که دموکراسی را نجات می‌دهم
ترامپ در ادامه صحبت‌هایش خواستار وحدت در آمریکا شد و سپس از مخالفانش انتقاد کرد: «من کسی هستم که دموکراسی را نجات می‌دهم.»

او گفت: «در عصری که سیاست‌های ما اغلب ما را تقسیم می‌کند، اکنون زمان آن است که به یاد بیاوریم که همه ما شهروندان هم‌وطن هستیم. ما یک ملت زیر نظر خداوند هستیم، تجزیه‌ناپذیر، با آزادی و عدالت برای همه.»

ترامپ اما در ادامه صحبت‌هایش به سرعت به دموکرات‌ها حمله کرد: «حزب دموکرات باید فورا از استفاده از سیستم قضایی به عنوان سلاح و برای برچسب زدن به رقیب سیاسی خود به عنوان دشمن دموکراسی دست بردارد. به خصوص چون این ادعا درست نیست. در واقع، من کسی هستم که دموکراسی را نجات می‌دهم.»

دونالد ترامپ: رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌پذیرم
دونالد ترامپ در آغاز سخنان خود در گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه با اعلام این‌که او رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌پذیرد، گفت: «اختلاف‌ها در کشور ما باید حل شود و تفرقه‌ها از بین برود.»

ترامپ در ادامه و در شروع صحبت‌هایش، لحظه‌های ترور نافرجام خود را برای حاضران در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان توصیف کرد و با گفتن این‌که «من قرار نبود امشب اینجا باشم، امروز تنها به لطف خدای متعال در این جمع هستم»، گفت: «احساس امنیت می‌کردم. خداوند در کنار من بود.»

ترامپ در ادامه صحبت‌هایش به فرد کشته شده در این رویداد و دو نفر مجروح این حمله اشاره کرد و درباره آن‌ها صحبت کرد و از حاضران در گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه خواست به احترام فرد کشته شده در جریان ترور نافرجام ترامپ سکوت کنند.

اریک ترامپ: پدرم تهدیدی برای دموکراسی نیست
اریک ترامپ، پسر ارشد دونالد ترامپ، در گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه به منتقدانی که می‌گویند رئیس‌جمهور سابق «تهدیدی برای دموکراسی» است، پاسخ داد.

او ناکید کرد پدرش تهدیدی برای دموکراسی نیست: «او برای کسانی تهدید است که از جمهوری ما نفرت دارند، بسیاری از آن‌ها که خرید شده‌اند، یا خود را فروخته‌اند، رشوه گرفته‌اند و به کارهایی مجبور شده‌اند، افرادی که هرگز یک چک را امضا نکرده‌اند و تمام عمر بزرگسالی خود را به دولت وابسته بوده‌اند.»

منتقدان ترامپ به اقداماتی مانند تلاش‌های مداوم او برای متوقف کردن تایید کنگره از تائيد نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ و اصرار مداوم او مبنی بر تقلب در آن انتخابات اشاره می‌کنند، اما اریک ترامپ، که یکی از مقامات ارشد سازمان مالی و تجاری ترامپ هم هست در صحبت‌هایش اطمینان داد پدرش یک مرد صادق است.

اریک ترامپ گفت پدرش دونالد ترامپ «پیش‌بینی‌های هر تحلیل‌گر سیاسی را به چالش کشیده است. او استادیوم‌ها را در سراسر کشورمان پر می‌کند. او به آمریکایی‌ها برای مواجه با مسائل کشورشان انرژی می‌بخشد و این کار را با صداقت و بدون رنگ و لعاب انجام می‌دهد.»

فرزند ارشد دونالد ترامپ با اشاره به این‌که پیش از ریاست‌جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۶، آمریکا در عرصه‌های مختلف دچار معضل بود، گفت «مردم آمریکا دیگر نمی‌توانستند دولت ناتوانی را تحمل کنند که به جمهوری اسلامی که مرگ بر آمریکا می‌گوید، ۱۵۰ میلیارد دلار داده بود.»

اریک ترامپ در ادامه گفت: «پدرم امنیت را به آمریکا بازگرداند و در زمان او قاسم سلیمانی و البغدادی کشته شدند.»

او به کره شمالی و چین هم اشاره کرد و با گفتن این‌که پدرش احترام جهانی به آمریکا را بازگرداند، گفت: «او جرات کرد وارد کشوری همچون کره شمالی شود، علیه چین تعرفه اعمال کند و کارخانه‌های آمریکایی و کسب‌وکارهای کوچک را احیا کرد.»

پسر ارشد ترامپ در ادامه صحبت‌هایش به سیاست‌های داخلی آمریکا هم پرداخت و گفت: «پیش از ریاست‌جمهوری ترامپ، آزادی‌های مذهبی و نیروهای پلیس مورد حمله و توهین قرار می‌گرفتند و بودجه‌ پلیس مدام کاهش می‌یافت.»

او گفت: «پدرم هدف سانسور قرار گرفت و از توییتر، اینستاگرام و فیسبوک حذف شد، در حالی که سازمان‌های تروریستی در این پلتفرم‌ها فعال هستند.

او ادامه داد: «پدرم هدف حمله‌ چپ‌گراهای افراطی قرار گرفت. آنها ترامپ را هدف پیگرد قانونی قرار دادند. پدرم حتی هدف ترور نافرجام قرار گرفت. آنها برای نابود کردن ترامپ و خانواده‌اش همه کار کردند. آنها شکست خوردند و پیروز نخواهند شد.»

احتمال حضور ترامپ برای سخنرانی امشب با کلاه و جلیقه آتش‌نشانی که در پنسیلوانیا کشته شد
جزئیات بیشتر در گفت‌وگو با مریم رحمتی، ایران اینترنشنال

رضا گوهرزاد: ناهماهنگی نیروهای امنیتی در آمریکا باعث آسیب‌پذیرشدن آن‌ها شده است
رضا گوهرزاد، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، در گفتگو با ایران‌اینترنشنال درباره تهدید علیه رییس‌جمهور یا روسای‌جمهور پیشین آمریگا گفت برای تروریست‌ها یا کسانی که گروگان می‌گیرند مهم نیست آن فرد رهبر کنونی کشور باشد یا خیر، چرا که هدف او آسیب زدن به آمریکا و نشان دادن آسیب‌پذیری این کشور است.

او با انتقاد از شرایط «نه چندان خوب» امنیتی در آمریکا گفت اگر ترامپ جانش را در سوءقصد از دست می‌داد مشکل بزرگی برای آمریکا به وجود می‌آمد و درباره «درز‌های امنیتی» که جمهوری اسلامی و داعش می‌توانند از آن سوءاستفاده کنند ابراز نگرانی کرد.

وی درباره فشارها برای کناره‌گیری جو بایدن به عنوان نماینده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، گفت حزب دموکرات باید در این مورد عمل کند، و گرچه ممکن است باعث پیروزی آنان در انتخابات نشود اما کمک می‌کند در کنگره عملکرد بهتری داشته باشند.

پیش‌بینی‌ها از متن سخنرانی دونالد ترامپ و احتمال کناره‌گیری جو بایدن
آرش غفوری، تحلیل‌گر مسايل سیاسی می‌گوید پیش‌بینی صحبت‌های دونالد ترامپ سخت خواهد بود اما اگر بر اساس رویه رایج خود صحبت کند، حتما به رقیب خود حمله می‌کند، اما با توجه به این‌که او گفته است درباره اتحاد صحبت خواهد کرد، شاید این بار متفاوات صحبت کند.

به گفته این تحلیل‌گر سیاسی، با توجه به این‌که ترامپ در نظرسنجی‌ها از بایدن پیش افتاده است و او از نظر جمهوری‌خواه‌ها رقیب ضعیفی به شمار می‌رود حمله به او هم ضرورتی ندارد.

آرش غفوری می‌گوید در این شرایط کناره‌گیری حو بایدن از رقابت‌ها و تغییر نامزد حزب دمکرات برای ریاست‌جمهوری می‌تواند وضعیت را دو طرف عوض کند.

تاکر کارلسون، تحلیل‌گر پیشین فاکس‌نیوز: تلاش برای ترور ترامپ او را تغییر داد
تاکر کارلسون، تحلیل‌گر پیشین فاکس‌نیوز، در جریان سخنرانی‌اش در گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه گفت او معتقد است تلاش برای کشتن دونالد ترامپ او را تغییر داد: «در آن لحظه، دونالد ترامپ، ماه‌ها قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، رهبر این کشور شد. برای من واضح‌ است که فکر می‌کنم این حمله او را تغییر داد.»

او با اشاره به تیراندازی در تجمع ترامپ در پنسیلوانیا در روز شنبه گفت ترامپ پس از حمله به او گفته است به این‌که جمعیت فرار نکردند، افتخار می‌کند.

کارلسون گفت او معتقد است دلیل عدم وحشت و فرار جمعیت پس از تیراندازی این بود که «شجاعت او به آنها دل داد.»

مجری سابق فاکس نیوز گفت: «من فکر می‌کنم کل پروژه ترامپ، به طرز متناقضی، به عنوان دشمن دموکراسی مورد حمله قرار گرفته است، اما هدف او بازگرداندن دموکراسی به ایالات متحده است.»

کارلسون که گفت متنی برای سخنرانی آماده نکرده، و گفت: «من همیشه مطمئن نیستم که در طرف درست باشم. بسیاری از مواقع در طرف اشتباه بوده‌ام. اما شما هرگز نخواهید شنید که من بگویم من در طرف خدا هستم، یا خدا با من است، اما این را به طور قطع و قاطع می‌گویم: خدا همین حالا در میان ماست، و فکر می‌کنم همین کافی است.»

ریچارد هادسون، نماینده جمهوری‌خواه: با وجود ترامپ، چین کنترل می‌شود
ریچارد هادسون، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای شمالی، در روز آخر همایش ملی حزب جمهوری‌خواه گفت: «در دوسال گذشته جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به تنهایی برای آمریکا جنگیدند. برای نجات آمریکا نیاز به پشتیبانی داریم، باید این اکثریت را قوی‌تر کنیم و نیاز داریم ترامپ به کاخ سفید برگردد.»

او اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان را «ضرورتی برای موفقیت دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور» خواند و گفت چنین اکثریتی به تقویت ارتش، مقابله با چین و کنترل مهاجرت کمک خواهد کرد.

حال‌وهوای محل برگزاری گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه
حامیان دونالد ترامپ در آستانه اولین سخنرانی او پس از سوءقصد به جانش در چهارمین روز کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین در روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه گرد هم آمدند.

ترامپ قرار است اولین سخنرانی خود پس از سوءقصد را در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان ایراد کند.

رییس‌جمهور پیشین آمریکا در این گردهمایی رسما نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را می‌پذیرد.

دونالد ترامپ وارد سالن گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه در میلواکی شد
دونالد ترامپ که قرار است ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت ایران در گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه سخنرانی کند، دقایقی یپیش پیش از اعلام پذیرش رسمی نامزدی و شروع سخنرانی خود، در سالن گردهمایی حضور یافته و مورد استقبال ایستاده حاضران قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور سابق با لبخندی بزرگ و همچنین با دست زدن، در حالی که کت و شلوار قرمز، سفید و آبی و ترکیب کراوات خاص خود را به تن داشت، ظاهر شد.

این اولین سخنرانی ترامپ از زمان تلاش برای کشتن او در یک تجمع در پنسیلوانیا در روز شنبه است، جایی که گلوله‌ای که از یک پشت‌بام شلیک شد و گوش او را زخمی کرد.

احتمال حضور ملانیا ترامپ در گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه
انتظار می‌رود ملانیا ترامپ در آخرین شب گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه در میلواکی حضور یابد، اما بر اساس برخی گزارش‌ها، برخلاف سنت معمول، او در این رویداد سخنرانی نخواهد کرد.

همسر رئیس‌جمهور سابق در ماه‌های اخیر به طور چشمگیری، در عرصه‌های عمومی از جمله در جریان برگزاری جلسات دادگاه علیه ترامپ غایب بوده است.

گفته شده ملانیا ترامپ، در شبی که همسرش، نخستین سخنرانی عمومی خود را پس از سوءقصد روز شنبه، ایراد خواهد کرد، در کنوانسیون حضور خواهد یافت.

مایک پمپئو: در زمان ترامپ رژیم ایران ترسیده بود
مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در سخنرانی خود در گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه با مقایسه دوران ترامپ و بایدن گفت: «در زمان ترامپ پلیدی ولادیمیر پوتین تحت کنترل درآمده بود، رژیم ایران ترسیده بود و مردم اسرائیل در موضع قدرت بودند.»

او با انتقاد از سیاست‌های بایدن در قابل ایران گفت: «وقتی بایدن فشار حداکثری ترامپ علیه جمهوری اسلامی را کاهش داد، آمریکا به آیت‌الله‌ها پول داد تا برای دیوانه‌هایی که نسل‌کشی می‌کنند چک بکشند تا آنها به طرزی وحشیانه به اسرائیل حمله کنند.»

پمپئو در اشاره به جنگ غزه هم گفت: «در جنگ غزه، جو بایدن حتی نمی‌خواهد حرفش را بزند که شهروندان آمریکا گروگان رژیم ایران هستند.»

پمپئو در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: «در زمان ترامپ آمریکا در هیچ جنگ جدیدی وارد نشد و در زمان او بود که داعش شکست خورد.»

او همچنین در اشاره به شیوه واکنش ترامپ به گروگان‌گیری گفت: «در زمان ترامپ بدون اینکه بخواهیم یک پنی به تروریست‌ها بدهیم، ده‌ها گروگان را آزاد کردیم.»

مایک پمپئو همچنین با اشاره به مشکل مهاجران غیرقانونی در آمریکا گفت: «در زمان ترامپ مرزهای جنوبی آمریکا بسته بود.»

پمپئو در صحبت‌هایش به موضوعات دیگری هم از مساله آزادی‌های مذهبی در جهان و مشکلات با کره شمالی صحبت کرد و گفت در زمان ترامپ، کره شمالی ساکت شده بود.

پمپئو که سابقه ریاست سازمان سیا را هم در سابقه کاری خود دارد در صحبت‌های خود به چین هم پرداخت و با اشاره به این‌که در زمان ترامپ آمریکا با چین کمونیست که «بزرگ‌ترین تهدید خارجی علیه ایالات‌متحده» است، برخوردی بی‌سابقه انجام داد و «در چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ حتی یک بالن جاسوسی چین هم وارد آسمان آمریکا نشد.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین با گفتن این‌که آمریکا در دوران ترامپ با احترام خروج از افغانستان را آغاز کرده بود، گفت: «بی‌کفایتی دولت بایدن در خارج کردن آمریکا از افغانستان برایم مشمئزکننده است.»

مایک جانسون: احتمالا تغییر نامزد حزب دمکرات با چالش قانونی مواجه شود
بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، مایک جانسون، رییس مجلس نمایندگان، احتمال طرح چالش قانونی از سوی جمهوری‌خواهان علیه حزب دمکرات را در صورت تلاش آن‌ها برای جایگزینی شخصی به جای بایدن به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد نکرده است.

جانسون در حاشیه گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه در میلواکی گفت: «ما در حال بررسی همه گزینه‌ها هستیم. اگر آن‌ها فرآیند تصمیم‌گیری را به دست چند نفر در یک اتاق دربسته بسپارند و نامزد موجود خود را از رای‌گیری حذف کنند، تمام تلاشی را که در طی ۱۴ ماه روند دموکراتیک انجام شده نادیده می‌گیرند.»

جانسون اضافه کرد جو بایدن نامزد قانونی حزب دمکرات برای ریاست‌جمهوری در انتخابات مجدد است و نمی‌دانم آن‌ها چگونه می‌توانند با تکان دادن یک چوب جادویی همه چیز را بدون نقض حداقل برخی از سنت‌های بزرگ و احتمالا برخی از مقررات قانونی درون حزبی خود، حداقل در برخی از این ایالت‌ها، از بین ببرند.»

جانسون اضافه کرد «تحقیقات اولیه» در مورد قانونی بودن این اقدام احتمالی حزب دمکرات در حال انجام است و با اشاره به قوانین خاص ایالتی گفت: «برخی قوانین بسیار منحصر به فرد در این مورد وجود دارند و موانع واقعی برای انجام آسان این تغییرات ناگهانی وجود دارد. بنابراین فکر می‌کنم در برخی ایالت‌هایی این چالش مطرح شود و آنها باید درگیر نبردهای حقوقی شوند.»

شب پایانی گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه
امشب دونالد ترامپ در آخرین شب گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه، سخنرانی خواهد کرد و رسما نامزدی این حزب برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری را می‌پذیرد.

تا پیش از سخنرانی ترامپ، جمعی دیگر از چهره‌های حزب جمهوری‌خواه در کنگره و مقامات ایالتی، در شبی که موضوع آن، «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» است، سخنرانی خواهند کرد. از جمله این سخنرانان، تاکر کارلسون، گوینده و تحلیل‌گر راست‌گرای سرشناسی است که یک برنامه سیاسی را در یوتیوب منتشر می‌کند و مایک پمپئو، وزیر سابق خارجه ایالات متحده هستند.
برای سخنرانی ترامپ، ۹۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است که ساعت ۳:۳۰ صبح به وقت ایران شروع می‌شود. این اولین سخنرانی عمومی ترامپ از زمان تیراندازی به او در روز شنبه است.

Print Friendly, PDF & Email