سازمان جهانی بهداشت: شناسایی ویروس فلج اطفال در فاضلاب غزه خطر بروز یک «فاجعۀ بهداشتی» را در پی دارد

سازمان جهانی بهداشت: شناسایی ویروس فلج اطفال در فاضلاب غزه خطر بروز یک «فاجعۀ بهداشتی» را در پی داردرادیو بین‌المللی فرانسه، روز شنبه ۲٠ ژوئیه (٣٠ تیر)، گزارش داد که سازمان غیردولتی و بین‌المللی امدادرسانی آکسفام و آژانس‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی از خطر بروز یک فاجعۀ بهداشتی، نسبت به گسترش بیماری فلج اطفال در غزه هشدار داده‌اند و بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس برای جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری واگیردار در این منطقه شده‌اند.

سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام، با اشاره به شناسایی ویروس فلج اطفال در فاضلاب و پساب غزه، اسرائیل را به دلیل تخریب سیستم‌های تأمین آب و ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه، به «استفاده از آب به عنوان سلاح جنگی» متهم کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت غزه و آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف)، روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) در نمونه‌هایی از فاضلاب و پساب غزه ویروس فلج اطفال را شناسایی کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت، با اشاره به اینکه بیماری فلج اطفال بسیار سریع گسترش می‌یابد، هشدار داد که اکنون فلج اطفال خطری جدی برای اردوگاه‌های پرازدحام آوارگان غزه محسوب می‌شود.

کریستین لیندمایر سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، با ابراز نگرانی از کشف ویروس فلج اطفال در فاضلاب و پساب غزه، تصریح کرد: «با توجه به وخامت وضعیت بهداشتی در نوار غزه که حدود ۹ ماه است هدف حملات شدید نیروهای اسرائیلی قرار دارد، چنین چیزی دور از انتظار نبود».سخنگوی سازمان جهانی بهداشت همچنین اظهار داشت که ده‌ها هزار کودک زیر پنج سال در نوار غزه در معرض خطر ابتلا به فلج اطفال و سایر بیماری‌ها قرار دارند».

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد: «کمبود تجهیزات پزشکی، نابود شدن سیستم بهداشت در نوار غزه، جمعیت آوارگان و عدم دسترسی به آب تمیز و سرویس بهداشتی مناسب، نرخ واکسیناسیون سیستماتیک را کاهش می‌دهد و محیط مناسبی را برای شیوع بیماری‌های قابل‌پیشگیری مانند فلج اطفال ایجاد می‌کند».

وی در ادامه برقراری آتش بس در غزه را برای مقابله موثر با تهدید ناشی از گسترش ویروس فلج اطفال در غزه ضروری دانست.

بنا به گزارش سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام، اسرائیل در طول جنگ غزه ۷۰ درصد پمپ‌های فاضلاب و تمامی تصفیه خانه‌های فاضلاب را نابود کرده است.

همچنین در حال حاضر، تنها ۱۶ بیمارستان از مجموع ۳۶ بیمارستان غزه و نیمی از مراکز بهداشتی در این منطقه تا حدودی فعال هستند.

Print Friendly, PDF & Email