واکنش‌ها در آمریکا به خروج بایدن از رقابت‌ انتخابات ۲۰۲۴ و حمایتش از نامزدی هریس

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه ۳۱ تیر در واکنش به تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به خروج از رقابت انتخابات ۲۰۲۴ و حمایت از نامزدی او برای شرکت در این رقابت گفت افتخار می‌کند تایید رئیس جمهوری را دارد.

خانم هریس در ادامه بیانیه خود اضافه کرد، جو بایدن «با این از خودگذشتگی و اقدام میهن پرستانه همان کاری را انجام داد که در طول عمر خدمت خود انجام داده است: مردم آمریکا و کشور ما را مقدم بر هر چیز دیگری قرار می‌دهد.»

او با بیان این که قصدش کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات و پیروزی در آن است، گفت «هر کاری بتوانم» برای شکست دادن دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، و «پروژه ۲۰۲۵» او که هریس آن را «افراطی» خوانده است انجام می‌دهد.

واکنش دونالد ترامپ

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، در واکنش به کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی امسال، با تکرار انتقادهای خود علیه او، گفت بایدن از ابتدا نباید نامزد انتخابات می‌شد.

رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ان ‌بی ‌سی، جو بایدن را «بدترین» رئیس‌ جمهوری تاریخ ایالات متحده» دانست و مدعی شد که سیاست‌های بایدن به آمریکا «صدمه» زده است.

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پنجم نوامبر امسال، به شبکه سی ان ان نیز در همین ارتباط گفت که پیروزی بر کامالا هریس معاون بایدن، در صورت معرفی او به عنوان نامزد حزب دموکرات، «آستان‌تر» خواهد بود

واکنش مایک جانسون

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در واکنش به خروج جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امسال، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اگر بایدن شایستگی حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را ندارد، شایسته ادامه خدمت در مقام ریاست جمهوری آمریکا را هم ندارد و باید فورا استعفا دهد.

مایک جانسون وضعیت کنونی را «بی‌سابقه در تاریخ آمریکا» توصیف کرد و گفت، حزب دموکرات نامزد این حزب را تنها در فاصله اندکی، بیش از ۱۰۰ روز مانده به انتخابات، مجبور کرد از رقابت کنار بکشد و آرای بیش از ۱۴ میلیون آمریکایی را که انتخاب کرده بودند او نامزد دموکرات‌ها در انتخابات باشد باطل کردند.

او همچنین مدعی شد که حزب دموکرات با کامالا هریس هم، که جو بایدن از او برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر امسال حمایت کرده است، چشم‌انداز بهتری نخواهد داشت.

واکنش چاک شومر

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا، در بیانیه‌ای به تصمیم جو بایدن برای خروج از رقابت‌های انتخاباتی‌ ۲۰۲۴ واکنش نشان داد.

شومر با تمجید از خدمات جو بایدن گفت که او «نه تنها یک رئیس جمهوری و یک رهبر عالی، بلکه یک انسان واقعا شگفت‌انگیز است.»

این قانونگذار ارشد دموکرات افزود، تصمیمی که بایدن گرفت کار «آسانی» نبود، اما او یک بار دیگر کشور، حزب و آینده ما را در اولویت قرار داد.»

بیانیه میچ مک‌کانل

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، در واکنش به کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات ریاست جهوری آمریکا، مدعی شد مشکلات عمده کنونی، از قبیل نرخ تورم و ورود مهاجران غیرقانونی، ناشی از عملکرد بایدن است.

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای گفت، «چهار سال، مردم آمریکا با تورم تاریخی در داخل، هرج و مرج در مرزها و رهبری ضعیف در صحنه جهانی مواجه بود‌ه‌اند … ما نمی‌توانیم چهار سال دیگر، واماندگی را تحمل کنیم.»

واکنش مارک وارنر

سناتور دموکرات مارک وارنر هم با بیان این که به «تصمیم دشوار» بایدن برای کناره گیری احترام می گذارد، گفت در نهایت اعضای حزب دموکرات که به نمایندگی از مناطق مختلف کشور در مجمع ملی این حزب شرکت می‌کنند، تصمیم می‌گیرند چه کسی نامزد حزبشان خواهد بود.

او همچنین گفت که معتقد است کامالا هریس، معاون جو بایدن، «تجربه، انرژی و عزم» لازم را برای رهبری ایالات متحده دارد.

واکنش نانسی پلوسی

نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات نیز در واکنش به کناره‌گیری جو بایدن از رقابت انتخاباتی گفت، بایدن «یک آمریکایی میهن پرست است که همیشه کشور را در اولویت قرار داده است.»

او در بیانیه خود که اندکی پس از اعلام خروج بایدن از انتخابات منتشر شد گفت، «میراث چشم‌انداز، ارزش‌ها و رهبری بایدن، او را به یکی از مهم‌ترین رؤسای جمهوری در تاریخ آمریکا تبدیل کرده است.»

واکنش باراک اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا که جو بایدن در مقام معاون او خدمت کرد، در بیانیه ای در واکنش به خروج بایدن از رقابت انتخاباتی، او را یکی اثرگذارترین رؤسای جمهوری آمریکا خواند و گفت «امروز به ما یادآوری شد، یک بار دیگر، که او یکی از استثنایی‌ترین وطن‌پرستان است.»

او در بخشی از بیانیه خود گفته است، بایدن از زمانی که رئیس جمهوری آمریکا شد به پایان دادن همه‌گیری کووید کمک کرد، میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کرد و هزینه داروها را کاهش داد، و نخستین لایحه عمده امنیت مربوط به اسلحه در طول ۳۰ سال را تصویب کرد.

باراک اوباما افزود، بایدن بزرگترین سرمایه‌گذاری در حوزه تغییرات اقلیمی را انجام داد و برای تضمین حقوق کارگران جنگید و در حوزه بین‌المللی نیز جایگاه آمریکا در جهان را بازگرداند و قدرت ناتو را تجدید کرد و جهان را برای مقابله با تجاوز روسیه به اوکراین بسیج کرد.

بیانیه بیل و هیلاری کلینتون

بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا از حزب دموکرات و همسرش هیلاری کلینتون، نیز در واکنش به خروج بایدن از رقابت انتخاباتی، ضمن قدردانی از زحمات او، از کامالا هریس به عنوان گزینه جایگزین حمایت کردند.

آنها در بیانیه‌ای گفتند همراه میلیون‌ها آمریکایی دیگر از دستاوردهای بایدن تشکر می‌کنند و برای آنها باعث افتخار است که همراه با رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن، از نامزدی معاونش کامالا هریس در انتخابات پیش‌رو حمایت کنند.

پس از مناظره اول جو بایدن با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، بسیاری از دموکرات‌ها با ابراز تردید از توانایی جسمی و ذهنی بایدن، او را تحت فشار گذاشتند از رقابت‌ها کنار برود.

Print Friendly, PDF & Email