مدیر سرویس مخفی آمریکا درپی ناکامی امنیتی منجر به حادثه ترور نافرجام ترامپ استعفا کرد

کیمبرلی چیتل، مدیر سرویس مخفی آمریکا، به‌دنبال ناکامی نهاد امنیتی تحت مدیریت او در جلوگیری از سوء‌قصد نافرجام به جان دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشین و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، روز سه‌شنبه دوم مرداد، استعفا کرد.

سازمان سرویس مخفی آمریکا که وظایف محافظت از رؤسای جمهوری ایالات متحده را برعهده دارد، پس از حادثه ترور نافرجامی که در آن یک فرد مسلح در ۱۳ ژوئیه با انگیزه کشتن مستقیما به سوی سر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه طی یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا شلیک کرد، دچار بحران شده و مدیر آن هدف انتقادهای شدید و گسترده‌ای قرار گرفت.به‌دنبال حادثه سوء‌قصد نافرجام به جان ترامپ که وقایع آن به‌طور زنده از برنامه‌های تلویزیونی پخش می‌شد، نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا از عملکرد کیمبرلی چیتل به شدت انتقاد و طفره رفتن او از دادن پاسخ به سوالاتی درباره جزئیات طرح حفاظتی امنیتی در نظر گرفته شده برای تامین امنیت گردهمایی انتخاباتی را محکوم کردند.

پیش‌تر، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، خواستار پاسخگویی چیتل در مورد سوء‌قصد نافرجام به جان نامزد جمهوری‌خواه، و ناکامی سرویس مخفی در تأمین امنیت او شده بود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: کمیته‌ای متشکل از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای تحقیق درباره حادثه ترور نافرجام ترامپ تشکیل می‌شود.

کیمبرلی چیتل که از سال ۲۰۲۲ مدیریت سازمان سرویس مخفی آمریکا را برعهده داشته است، هنگام شهادت دادن در کنگره به قانونگذاران اعلام کرد که مسئولیت ناکامی در جلوگیری از این حادثه تیراندازی را بر عهده می‌گیرد و آن را بزرگ‌ترین شکست این نهاد از زمان سوءقصد به رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۱۹۸۱ توصیف کرد.

گفتنی است که کیمبرلی چیتل، مدیر سرویس مخفی آمریکا، دوشنبه یکم مرداد در مقابل مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد که او و سازمان تحت اداره‌اش در جلوگیری از وقوع حادثه ترور دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، که در ۱۳ ژوئیه در یک رویداد انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا رخ داد، ناکام ماندند.

چیتل در هنگام شهادتش در برابر کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «شکست خوردیم. به عنوان مدیر سرویس مخفی ایالات متحده، مسئولیت هر گونه نقص امنیتی را بر عهده می‌گیرم.»

چیتل در لحظه اذعان به این ناکامی با درخواست‌هایی از سوی جمهوری‌خواهان برای برکناری‌اش مواجه شد.

او در ادامه افزود: «تلاش برای ترور رئیس‌ جمهوری سابق در ۱۳ ژوئیه، بزرگ‌ترین شکست عملیات سرویس مخفی در دهه‌های اخیر است.»

مدیر سرویس مخفی ایالات متحده اظهار داشت که امنیت دونالد ترامپ قبل از حادثه تیراندازی افزایش یافته بود. اعضای حزب جمهوری‌خواه ادعا می‌کنند که سرویس مخفی از تأمین منابع کافی برای محافظت از ترامپ خودداری کرده است.

این در حالی است که کریستوفر ری، مدیر دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، روز چهارشنبه برای ارائه گزارشی در این زمینه در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان حاضر خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email