هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم حمایت از توافق فتح و حماس تأکید کرد

جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، درباره توافق آشتی که ساعات اولیه سه‌شنبه ۲ مرداد، پس از مذاکرات میان گروه‌های فلسطینی با حمایت چین میان جنبش‌های فلسطینی «فتح» و «حماس» منعقد شد، اظهارنظر کرد.

بورل تأکید کرد که خسارات ناشی از جنگ اسرائیل در نوار غزه به حدی غیرقابل تحمل شده است که منجر به افزایش سطح نفرت و افراط‌گرایی خواهد شد.

این مقام ارشد اروپایی افزود که توافق جنبش‌های فلسطینی «فتح» و «حماس» در پکن یک تحول مهم است که به حمایت نیاز دارد.

او از برگزاری نشست‌های بین‌المللی در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی در ماه سپتامبر و در بارسلون در اکتبر آینده خبر داد و افزود که اسپانیا در تلاش است تا کنفرانس مقدماتی را با هماهنگی کشورهای عربی برگزار کند.

استقبال سازمان ملل
در همین باره استفان دوچاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد طی اظهاراتی به خبرنگاران ضمن استقبال از «بیانیه پکن» درباره توافق میان فتح و حماس برای تشکیل «دولت وفاق ملی» چنین توافقی را «گامی مهم» در جهت تقویت اتحاد میان فلسطینیان ارزیابی کرد.

در پی امضای «بیانیه پکن» میان گروه‌های فلسطینی عبدالفتاح دوله، سخنگوی فتح، توضیح داد که این گروه خواستار گذر از چند دستگی فلسطینیان است.

دوله، سه‌شنبه دوم مرداد در مصاحبه با العربیه افزود که تفرقه و چند دستگی فلسطینی هنوز پایان نیافته ولی گروه‌های فلسطینی، گام‌های جدی در مسیر وحدت برمی‌دارند.

این در حالی است که اسامه القواسی، سخنگوی فتح سه‌شنبه در مصاحبه با العربیه گفت که گروه حماس در نحوه تفکر خود در خصوص وحدت فلسطین، به پختگی و بلوغ دست یافته است.

القواسی اعلام کرد که گروه‌های فلسطینی با تشکیل دولتی که کرانه باختری و نوار غزه را شامل شود، موافقت کردند.

انتقاد اسرائیل از «فتح»
از سویی اسرائیل سه‌شنبه از جنبش فلسطینی «فتح» تحت رهبری محمود عباس به دلیل امضای توافق‌ آن با جنبش «حماس» درباره مرحله پس از جنگ در نوار غزه، انتقاد کرد.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در پلتفرم «ایکس» نوشت: «حماس و فتح در چین توافق‌نامه‌ای برای کنترل مشترک نوار غزه پس از جنگ امضا کردند.»

وزیر خارجه اسرائیل تأکید کرد که «چنین امری تحقق نخواهد یافت»، زیرا به گفته او «حکمرانی حماس از بین خواهد رفت و عباس [نیز] از دور نظاره‌گر غزه خواهد ماند».

بیانیه پکن
پیشتر وانگ یی، وزیر خارجه چین، سه‌شنبه در جریان امضای «بیانیه پکن» توسط گروه‌های فلسطینی، تاکید کرد که مهمترین فراز این بیانیه مشترک، توافق در مورد تشکیل دولت موقت آشتی ملی برای مدیریت غزه در دوران پسا‌جنگ است.

به گزارش تلویزیون ملی چین، گروه‌های فلسطینی از ۲۱ تا ۲۳ ژوئیه در پایتخت چین، گفت‌وگوهای آشتی را انجام داده و «بیانیه پکن» با محوریت «گفت‌وگوهای آشتی» را امضا کردند.

اسرائیل سه‌شنبه ۲ مرداد، از جنبش فلسطینی «فتح» تحت رهبری محمود عباس به دلیل امضای توافق‌ آن با جنبش «حماس» درباره مرحله پس از جنگ در نوار غزه، انتقاد کرد.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در پلتفرم «ایکس» نوشت: «حماس و فتح در چین توافق‌نامه‌ای برای کنترل مشترک نوار غزه پس از جنگ امضا کردند.»

وزیر خارجه اسرائیل تأکید کرد که «چنین امری تحقق نخواهد یافت»، زیرا به گفته او «حکمرانی حماس از بین خواهد رفت و عباس [نیز] از دور نظاره‌گر غزه خواهد ماند».

در پی امضای «بیانیه پکن» میان گروه‌های فلسطینی عبدالفتاح دوله، سخنگوی فتح، توضیح داد که این گروه خواستار گذر از چنددستگی فلسطینیان است.

دوله، سه‌شنبه دوم مرداد در مصاحبه با «العربیه» افزود که تفرقه و چند‌دستگی میان فلسطینی‌ها هنوز پایان نیافته ولی گروه‌های فلسطینی، گام‌های جدی در مسیر وحدت برمی‌دارند.

دوله در عین حال تاکید کرد که اولویت کنونی، پایان جنگ غزه و سپس بررسی دوران پسا‌جنگ است.

او با بیان این که در مورد قطعنامه‌های سازمان ملل، اختلاف نظر با حماس وجود دارد، خاطرنشان کرد که فتح در چارچوب کلی قطعنامه‌های بین‌المللی با حماس توافق دارد، اما در خصوص سیاق و صورت‌بندی، اختلاف‌نظر وجود دارد.

«رشد و پختگی حماس»

این در حالی است که اسامه القواسی، سخنگوی فتح سه‌شنبه در مصاحبه با «العربیه» گفت که گروه حماس در نحوه تفکر خود در خصوص وحدت فلسطین، به پختگی و بلوغ دست یافته است.
القواسی اعلام کرد که گروه‌های فلسطینی با تشکیل دولتی که کرانه باختری و نوار غزه را شامل شود، موافقت کردند.

سخنگوی فتح با این بیان که خوش‌بینی شکننده‌ای در پی امضای «بیانیه پکن» وجود دارد، افزود که شرایط کنونی بر اعمال فشار در راستای توقف جنگ در باریکه تحت محاصره غزه، متمرکز است.

به نظر القواسی، شرایط کنونی، امور را در راستای تشکیل دولت آشتی ملی سوق خواهد داد و رخدادهای جاری در سرزمین‌های فلسطینی در شکل‌گیری توافق با حماس نقش داشته است.

Print Friendly, PDF & Email