وزیر کشور فرانسه: ۱۰۰۰ نفر به ظن «جاسوسی» از ورود به بازی‌های المپیک منع شدند

وزیر کشور فرانسه می‌گوید مقامات فرانسوی پیشینه بیش از یک میلیون نفر، از جمله ورزشکاران، مربیان، روزنامه نگاران، داوطلبان، محافظان امنیتی و حتی ساکنان نزدیکی مکان‌های برگزاری مسابقات المپیک را از قبل بررسی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژرالد دارمانن وزیر کشور فرانسه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «پاریس مَچ» که گزارش آن روز سه‌شنبه منتشر شد، ضمن اعلام این خبر، گفت از این تعداد ورود ۴۳۶۰ نفر به بازی‌ها ممنوع اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، وزیر کشور فرانسه که در حال حاضر و تا زمان تشکیل دولت جدید نقش سرپرست این وزارتخانه را برعهده دارد، افزوده است که حدود یک هزار نفر به ظن «جاسوسی و دخالت خارجی احتمالی» ورودشان ممنوع شده است.

او گفت فرانسه می‌خواهد اطمینان حاصل کند «از ورزش برای جاسوسی استفاده نمی‌شود.»

در همین حال، بنا بر اعلام دادستانی فرانسه، پلیس این کشور اروپایی روز سه‌شنبه یک شهروند روسیه را به ظن «طراحی اقدامات بی ثبات کننده» در جریان بازی‌های المپیک تابستانی پاریس بازداشت کرده است.

یک منبع در دادستانی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت این مرد روس که متولد ۱۹۸۴ است، به ظن «سازماندهی رویدادهایی که احتمالا منجر به بی‌ثباتی در بازی‌های المپیک می‌شود» بازداشت شد و از او تحقیقات قضایی می‌شود.

خبرگزاری فرانسه از قول منبع خود نوشت، تحقیقاتی در مورد «انتقال اطلاعات به یک قدرت خارجی به منظور ایجاد خصومت در فرانسه» آغاز شده است. به گفته او، مجازات این جرائم تا ۳۰ سال زندان است.

دادستان‌ها گفتند در بازدید از خانه این مرد که «به درخواست وزارت کشور» انجام شد، شواهدی از «طرح‌های مشکوک» کشف شد. مقامات فرانسوی جزئیاتی از توطئه ادعایی ارائه نداند، اما گفتند توطئه تروریستی نیست و دادستان‌های ضدتروریسم پرونده را پیگیری نخواهند کرد.

Print Friendly, PDF & Email