گرمای بی‌سابقه اولین روز کاری پزشکیان را تعطیل کرد

سرانجام پس از یک هفته تقاضای کارشناسان بهداشت، کاربران رسانه‌های اجتماعی، روزنامه‌نگاران حوزه سلامت و رسانه‌ها برای تعطیل کردن «دو روز جهنمی»، دولت سیزدهم در آخرین روز عمر خود، روز یکشنبه را تعطیل اعلام کرد.

به گزارش «ایسنا»، پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: «در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا و به منظور حفظ سلامتی شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، کلیه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور (به جز مراکز خدمات امدادی و اورژانسی) روز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ تعطیل خواهند بود.» دولت ایران همچنین ساعات کار ادارات در روز شنبه را تا ۱۰ صبح اعلام کرد.

این درحالی است که شدت گرمای هوا در شهر تهران تا ظهر شنبه ۶ مرداد به بیش از ۴۱ درجه رسیده است و گزارش شده در برخی نقاط استان تهران به بیش از ۴۳ درجه هم رسیده، در خوزستان شدت گرمای هوا به بیش از ۵۰ درجه رسیده است که درحال حاضر یکی از گرم‌ترین نقاط روی کره زمین است.

مقامات محیط زیست ایران می‌گویند میزان افزایش دما به دلیل تغییرات اقلیمی در ایران از میانگین جهانی بیشتراست و بنا بر یک تحقیق که سال گذشته در مجله پزشکی «لانست» منتشر شد، میزان مرگ و میر سالیانه بر اثر افزایش گرما در ایران در سال‌های آینده حدود ۲.۷ برابر بیشتر از میانگین جهانی آن یعنی ۴۲۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

رسانه‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی پس از اعلام هشدار قرمز سازمان هواشناسی برای روزهای شنبه و یکشنبه و مرگبار خواندن روزهای اول هفته، این دو روز را «روزهای جهنمی» خواندند و از دولت سیزدهم خواستند تا برای به خطر نیفتادن جان مردم این دو روز را در سراسر کشور تعطیل عمومی اعلام کند.

این درحالی است که قرار است مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۷ مرداد در محل اجتماعات اقامتگاه خامنه‌ای در خیابان پاستور برگزار شود.

پزشکیان پس از مراسم تنفیذ از ظهر یکشنبه با حضور در ریاست جمهوری که در نزدیکی اقامتگاه خامنه‌ای در خیابان پاستور واقع شده، رسما کار خود را به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران آغاز خواهد کرد.

پزشکیان سپس روز سه‌شنبه ۹ مرداد به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت تا مراسم تحلیف او در ساعت ۱۶ با حضور برخی از نمایندگان کشورهای مختلف انجام شود.

بنا براعلام وزارت خارجه، نخست‌وزیر عراق و نخست‌وزیر پاکستان عالی‌رتبه‌ترین مقامات کشورهای حاضر در این مراسم هستند. هیئت‌هایی از چین و روسیه و انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از مهمانان این مراسم هستند. هنوز جزییاتی از حضور مقامات سایر کشورهای همسایه ایران اعلام نشده است.

پزشکیان روز یکشنبه و پس از مراسم تنفیذ از ظهر یکشنبه با حضور در ریاست جمهوری که در نزدیکی اقامتگاه خامنه‌ای در خیابان پاستور واقع شده، رسما کار خود را به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران آغاز خواهد کرد.

بنا براعلام وزارت خارجه، نخست‌وزیر عراق و نخست‌وزیر پاکستان عالی‌رتبه‌ترین مقامات کشورهای حاضر در این مراسم هستند. هیئت‌هایی از چین و روسیه و انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از مهمانان این مراسم هستند. هنوز جزییاتی از حضور مقامات سایر کشورهای همسایه ایران اعلام نشده است.

در همین حال سازمان اورژانس کشور از استقرار اتوبوس در میادین اصلی شهرهای در معرض خطر موج گرما برای امدادرسانی فوری به بیماران خبر داده است. اورژانس تهران نیز از افزایش شدید تقاضای امداد در روزهای گذشته خبر داده است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی هم از فرار مردم از شهرهای جنوبی کشور به سمت تهران و شمال کشور به دلیل گرمای شدید و مرگبار در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان خبر داده است.

اغلب روزنامه‌های ایران در اولین روز هفته، گرمای بی‌سابقه را به عنوان تیتراصلی خود برگزیده و از جمله روزنامه«فرهیختگان» با اشاره به کاپشن پوشیدن پزشکیان در گرم‌ترین روزهای سال درباره وضعیت بحرانی آب و برق در روزهای آینده هشدار داده است.

برخی از روزنامه‌نگاران اقتصادی در رسانه‌های اجتماعی نیز نوشته‌اند کمبود شدید برق در کشور دلیل اصلی تعطیلی یکشنبه ۷ مرداد بوده است و برخی نیز به کمبود بنزین در روزهای اخیر اشاره کرده‌اند.

.

این درحالی است که برخی از روزنامه‌‌نگاران معتقدند از روز یکشنبه که تیم پزشکیان دولت را تحویل می‌گیرد باید با مشکل کمبود آب، برق و بنزین دست‌وپنجه نرم کند.

سایت «عصر ایران» در گزارشی با عنوان «آتش درخانه‌ها؛ بی‌آب و برق دراوج گرمای هوا» نوشته است: در شرایطی که مصرف برق علیرغم کمبود تولید برق رشد چشمگیری داشته است، اخبار مربوط به کمبود آب سبب نگرانی مردم شده است.

در همین حال روزنامه «هم‌میهن» هم با مسعود مرسلی کارشناس آب گفتگو کرده است که سوتدبیر دولت‌های ۴۰ سال گذشته در زمینه مدیریت آب در کشور را، بلایی بدتر از تغییرات اقلیمی و افزایش میانگین دمای کره زمین در مواجهه با بحران کم‌ابی و خشکسالی در ایران، دانسته است. این کارشناس آب و محیط زیست می‌گوید: «بخش اعظمی از آن‌چه در ۳۰ تا۴۰ سال گذشته در کشور ما در حوزه آب رخ داده ناشی از سوء‌تدبیر بوده واست و بخش کمی از این موضوع یعنی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هم به شرایط اقلیمی بازمی‌گردد.»

سازمان هواشناسی ایران هشدار داده است که موج گرما و گنبدگرمایی تا اواسط هفته در اغلب مناطق جنوبی، شرقی و مرکزی ایران ادامه خواهدداشت.