کشورهای شورای امنیت نسبت به خطر جنگ تمام عیار در خاورمیانه هشدار دادند

کشورهای شورای امنیت نسبت به خطر جنگ تمام عیار در خاورمیانه هشدار دادند

کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار افزایش‌ تلاش‌های دیپلماتیک برای ممانعت از گسترش جنگ در خاورمیانه پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، شدند.

اسماعیل هنیه که برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، به تهران سفر کرده بود، بامداد چهارشنبه ترور شد، رخدادی که به نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ غزه و تبدیل آن به جنگی منطقه‌ای در خاورمیانه دامن زده است.

این ترور به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت پس از کشته شدن یکی از ارشدترین فرماندهان حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل به بیروت رخ داد که به تلافی حمله راکتی مرگبار به بلندی‌های اشغالی جولان انجام گرفته بود.

شینو میتسوکو، معاون نماینده ژاپن در سازمان ملل، روز چهارشنبه در نشست اضطراری شورای امنیت با تاکید بر تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش جنگ، گفت: «ما می‌ترسیم که منطقه در آستانه یک جنگ تمام عیار باشد.»

چین، روسیه و الجزایر در نشست شورای امنیت ترور هنیه را محکوم کردند. سفیر ایران در سازمان ملل نیز آن را اقدامی تروریستی خواند، اما ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه نسبت به آن‌چه حمایت ایران از نیروهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه نامیده‌اند اظهار ناخشنودی کردند.

فو کونگ، سفیر چین در سازمان ملل متحد، عدم دستیابی به آتش‌بس در غزه را عامل تشدید تنش‌ها دانست و گفت: «کشورهای دارای نفوذ باید فشار بیشتری بیاورند و با شدت بیشتری تلاش کنند تا شعله‌های جنگ در غزه را خاموش کنند.»

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، ضمن تکرار درخواست لندن برای آتش‌بس فوری در غزه، خواستار آرامش و خویشتن‌داری طرفین شد. او گفت که اسرائیل و حماس باید دوباره روند صلح را که مبتنی بر راه‌حل دو کشوری است، آغاز کنند.

خانم وودوارد اظهار داشت: «صلح باید از طریق مذاکرات دیپلماتیک حاصل شود. صلح طولانی‌مدت با بمب و گلوله به دست نخواهد آمد.»

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از آن دسته اعضای شورای امنیت که بر ایران نفوذ دارند خواست «فشار بر ایران را افزایش دهند تا از تشدید حملات گروه‌های نیابتی خود علیه اسرائیل جلوگیری کنند».

امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، گفت که تهران همواره حداکثر خویشتنداری را اعمال کرده است، اما حق خود را برای پاسخ قاطع محفوظ می‌داند. وی از شورای امنیت خواست اسرائیل را محکوم کرده و آن را تحریم کند.

جاناتان میلر، معاون نماینده اسرائیل در سازمان ملل، نیز از شورای امنیت خواست تا ایران را به دلیل حمایت از تروریسم منطقه‌ای محکوم کند.

میلر با دعوت از جهان به حمایت از اسرائیل گفت: «ما از خود دفاع خواهیم کرد و با قدرت در برابر کسانی که به ما آسیب می‌زنند می‌ایستیم.»