آمریکا و بریتانیا از اتباع خود خواستند «فورا» خاک لبنان را ترک کنند

همزمان با تشدید خطر گسترش دامنه درگیری‌ها در خاورمیانه و نگرانی از وقوع جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله، سفارت ایالات متحده در بیروت از اتباع آمریکایی در لبنان خواست «هر بلیط مسافرتی موجود» را تهیه کرده و این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز طی بیانیه‌ای از اتباع خود خواست «فورا» خاک لبنان را ترک کنند.سفارت ایالات متحده در لبنان در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده، اعلام کرد: «از افرادی که قصد ترک لبنان را دارند می‌خواهیم هر بلیط سفری را که در دسترس است، رزرو کنند.

حتی اگر پرواز فوراً انجام نشود یا مسیر انتخابی آنها نباشد. این در حالی است که به‌رغم تعلیق و لغو بسیاری از پروازها، گزینه‌های حمل و نقل تجاری برای خروج از لبنان همچنان موجود است.»

تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله
خبرنگار «العربیه» شنبه 13 مرداد گزارش داد بمباران اسرائیل بر شهرک «دیر سریان» در جنوب لبنان یک کشته و 6 زخمی بر جای گذاشت.

یک پهپاد اسرائیلی، شنبه یک خودرو را در جاده البازوریه در جنوب لبنان هدف قرار داد. همچنین، اسرائیل به روستای طیرحرفا در جنوب لبنان حمله کرد و حزب‌الله نیز موشک‌هایی به سمت الجلیل غربی شلیک کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک عضو حزب‌الله به نام «علی نزیه عبد علی» را در جاده البازوریه خنثی کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل، اویخای ادرعی، گفت که نیروی هوایی اسرائیل این عضو حزب‌الله را که در «فعالیت‌های تروریستی» در جبهه جنوب نقش داشت و در برنامه‌ریزی و اجرای «عملیات‌های تروریستی» شرکت کرده بود، هدف قرار داده و کشته است.

از سویی و بنا به گزارش خبرنگار «العربیه»، حزب‌الله منطقه الجلیل را در شمال اسرائیل هدف حملات موشکی خود قرار داده و یک ساختمان در یک شهرک [اسرائیلی] مجاور مرز لبنان هدف اصابت مستقیم راکت قرار گرفته است.

هدف گرفتن محموله‌ها و کامیون‌های سوخت
در همین راستا، دیدبان حقوق بشر سوریه، شنبه گزارش داد که در حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جاده بین دمشق و بیروت در خاک سوریه یک نفر کشته شده است. این حمله یک روز پس از حملات هوایی اسرائیل به کاروانی از کامیون‌های سوخت که از سوریه به لبنان می‌رفت، انجام شد.

این دیدبان در ادامه گزارش خود افزود که «یک پهپاد اسرائیلی خودرویی را در جاده دمشق-بیروت، نزدیک منطقه الزبدانی هدف قرار داد و به کشته شدن فردی که داخل خودرو بود، منجر شد.»

هویت این فرد تاکنون مشخص نشده است و رسانه‌های رسمی سوریه نیز هنوز خبری درباره وقوع این حمله اسرائیلی منتشر نکرده‌اند.

گروه شبه‌نظامیان «حزب‌الله» به طور گسترده در دو سوی مرز شرقی لبنان و سوریه مستقر شده است و از نیروهای رژیم سوریه پشتیبانی می‌‌کند.

از زمان شروع درگیری‌ها در سوریه در سال 2011، اسرائیل صدها حمله هوایی در این کشور انجام داده است که مواضع نیروهای رژیم اسد، نیروها و شبه‌نظامیان ایران و حزب‌الله را هدف قرار داده است.

تنش‌های جاری
از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر گذشته در نوار غزه، حزب‌الله و اسرائیل تقریباً هر روز در مرزهای لبنان و اسرائیل به تبادل آتش پرداخته‌اند. این تبادل آتش باعث افزایش نگرانی‌ها از شروع یک جنگ گسترده در خاورمیانه شده است و با ترور هنیه در تهران و فؤاد شکر در حومه جنوبی بیروت در هفته جاری، بر این نگرانی‌ها افزوده شده است.