انتصاب‌های حاشیه‌ساز جدید در دولت پزشکیان

مسعود پزشکیان روز شنبه ۲۰ مردادماه در سه حکم جداگانه روسای سازمان بنیاد شهید، انرژی اتمی و معاونت علمی دولت را منصوب کرد.

بر اساس این احکام حسین افشین به سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، سعید اوحدی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و محمد اسلامی را که در دولت سیزدهم نیز ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشت در همین سمت ابقا کرد.

ابقای اسلامی تایید اخباری است که بر اساس آن اعلام شده بود برخی از مدیران، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در دولت رئیسی در دولت پزشکیان نیز حضور خواهند داشت.

محمد اسلامی متولد ۱۳۳۵ در شهر اصفهان و فوق‌لیسانس مهندسی راه و ساختمان است که پیش از ریاست سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم، وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم، استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را در سوابق اجرایی خود داشته است.اسلامی به‌عنوان رئیس موسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاعی، در سال ۲۰۰۸ به دلیل مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران تحت تحریم قرار گرفت.

اتحادیه اروپا نیز او را به دلیل درگیر بودن در برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران تحت تحریم قرار داده است.

آغاز بحران قیمت مسکن در دوران وزارت اسلامی بر وزارت راه و شهرسازی باعث شده، عملکرد اجرایی او مورد انتقاد قرار بگیرد و ناتوانی او در ساخت مسکن طی دوران وزارتش را از عوامل رشد قیمت مسکن اعلام کنند.

انتصاب سعید اوحدی به سمت معاونت رئیس‌جمهور و ریاست بنیاد شهید نیز تعجب فعالان سیاسی را برانگیخته است.

اوحدی که در دوران نجفی، افشانی و‌ حناچی شهرداران تهران در حدفاصل سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ ریاست سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران را برعهده داشت، پیش‌ازاین سمت در مقام ریاست سازمان حج و زیارت قرار داشت که واقعه منا طی دوران ریاست او بر این سازمان رخ داد و عملکرد او مورد انتقاد قرار گرفت.

همچنین در سوابق اوحدی مشاور ریاست سازمان صداوسیما، اسارت در جریان جنگ ایران و عراق و مدیرعاملی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی نیز به چشم می‌خورد.

از دیگر احکام صادره روز شنبه مسعود پزشکیان انتصاب حسین افشین به سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور است.

حسین افشین متولد سال ۱۳۵۹، دارای دکترای مهندسی مکانیک و عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف است.

در سوابق افشین ریاست پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی شریف، معاونت زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و قائم‌مقامی معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد پس از انتقادات به پزشکیان مبنی بر تعیین معاونینی با میانگین سنی بالا، انتصاب افشین تلاش برای توجه به جوان‌گرایی در دولت چهاردهم است.

در شرایطی که تا روز یکشنبه ۲۱ مردادماه، وزرای پیشنهادی پزشکیان به مجلس معرفی می‌شوند، خبرها حاکی از آن است اختلاف بر سر انتخاب وزرای کشور، علوم و برخی معاونت‌های رئیس‌جمهور همچنان تکمیل کابینه چهاردهم را با مشکل روبرو کرده است.