حامدی و محمدی از اتهام “همکاری با دولت متخاصم”تبرئه شدند

طبق اعلام وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، این دو روزنامه‌نگار با رای دادگاه تجدیدنظر از اتهام “همکاری با دولت خارجی متخاصم” تبرئه شدند. حامدی و محمدی در پی پوشش خبر جان‌باختن و خاکسپاری مهسا امینی بازداشت شده بودند.

طبق گزارش‌ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در جریان اعتراضات “زن، زندگی، آزادی”، از اتهام “همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا” تبرئه شدند.

پرتو برهان‌پور، وکیل حامدی، عصر یکشنبه ۲۱ مرداد در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «نیلوفر حامدی و الهه محمدی از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا تبرئه شدند و مابقی اتهامات آنها مشمول بخشنامه عفو بهمن ۱۴۰۱ است.»
در گزارشی که شبکه شرق به نقل از برهان‌پور و حجت کرمانی، دو وکیل نیلوفر حامدی منتشر کرده، آمده است: «پس از تجدیدنظرخواهی صورت گرفته از دادنامه بدوی، طی حکم قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران، خانم نیلوفر حامدی از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه شد.»

این دو وکیل افزوند: «لازم به تاکید است برخلاف نقل قول‌های مغرضانه و خلاف واقع برخی از اشخاص و رسانه ‌ها، در پرونده نیلوفر حامدی هرگز اتهام جاسوسی مطرح نبود و همانطور که قبلاً هم گفته‌ایم، حق شکایت از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که این اتهام را به او منتسب نمودند، برای موکلمان محفوظ است.»

بنابراین محکومیت حامدی صرفاً در خصوص اتهامات “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ترتیب ۵ و ۱ سال حبس است.

برهان‌پور و کرمانی افزودند: «بنابراین باید پرونده خانم نیلوفر حامدی با اعمال بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱، همانند هزاران متهم و محکوم دیگرهمان سال، با صدور قرار موقوفی تعقیب مختومه شود.»

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، هم در شبکه اکس چنین نوشت: «دادگاه تجدیدنظر، رای پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی را صادر کرد. به گفته وکلای این خبرنگاران، این دادگاه هر دو‌ را از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه، اما حکم صادره ۵ سال حبس برای اتهام اجتماع و تبانی و یک سال حبس برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام [را] تایید کرده است.»
شهاب‌الدین میرلوحی، وکیل الهه محمدی، ضمن تایید احکام یاد شده گفت:«با توجه به اینکه دو اتهام باقیمانده از شرایط کامل بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱برخوردار است، امیدواریم الهه محمدی مشمول عفو شده و این پرونده با صدور قرار موقوفی اجرا مختومه شود.»الهه محمدی و نیلوفر حامدی در پی پوشش خبر جان‌باختن و خاک‌سپاری مهسا امینی که شهریور ماه ۱۴۰۱ در بازداشتگاه گشت ارشاد جان باخت، بازداشت شدند.

هر دو روزنامه‌نگار، در جلسه پایانی دادگاه خود در سال گذشته همه اتهامات منتسب به خود را رد کرده و تأکید کرده‌اند که در کار روزنامه‌نگاری خود «صدای مردم بودند و به آن افتخار می‌کنند».

آنها درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند، اما دی‌ماه پارسال دادگاه تجدید نظر استان تهران، پس از ۱۷ ماه با تبدیل قرار نیلوفر حامدی و الهه محمدی به مبلغ هر کدام ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و در پی این اتفاق آنها آزاد شدند.

با این حال قوه قضائیه اعلام کرد به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری الهه محمدی و نیلوفر حامدی بعد از آزادی موقت از زندان، برای این دو روزنامه‌نگار پرونده جدیدی تشکیل شده است.

هر دو این روزنامه‎‌نگاران زن ایرانی امسال برنده بیست و یکمین جایزه آزادی مطبوعات «خوزه کوزو» شده‌اند.

این جایزه یادبودی برای «خوزه کوزو» روزنامه‌نگار اسپانیایی است که آوریل سال ۲۰۰۳ در پی شلیک یک تانک آمریکایی به یک هتل محل اقامت خبرنگاران خارجی در بغداد، کشته شد.