اوکراین پل راهبردی دیگری را در کورسک منهدم کرد

کی‌یف اعلام کرد که روز یکشنبه یک پل راهبردی دیگر در منطقه کورسک روسیه را منهدم کرده است. این اقدام در حالی صورت گرفته که ارتش اوکراین از 12 روز پیش حمله‌ای بی‌سابقه به این منطقه آغاز کرده است. ارتش روسیه نیز اعلام کرده که به پیشروی خود در شرق اوکراین به سمت شهر بوکروفسک ادامه می‌دهد.

در شش اوت، ارتش اوکراین حمله به منطقه مرزی کورسک را آغاز کرد و به گفته مقامات کی‌یف، کنترل 82 منطقه مسکونی و 1150 کیلومتر مربع از این منطقه را به دست گرفت. این حمله ناگهانی برای اولین بار در این مقیاس وسیع و طولانی مدت به خاک روسیه کشیده شده است.

طی روزهای اخیر، ارتش اوکراین مواضع‌ خود را در این منطقه تقویت کرده و به تدریج پیشرفت‌هایی به دست آورده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرده که این پیشروی‌ها «دقیقاً طبق برنامه» انجام شده است.

در مقابل، مسکو روز یکشنبه اعلام کرد که حملات اوکراین را دفع کرده و با تقویت نیروهای خود در این منطقه، «خسارات سنگینی به دشمن وارد آورده است». با این حال، همچنان سوالات زیادی در مورد اهداف کوتاه و میان‌مدت کی‌یف مطرح است. مقامات اوکراینی تاکید کرده‌اند که هدف این حمله اشغال خاک روسیه نیست، بلکه هدف آن فشار بر ارتش روسیه و وادار کردن مسکو به مذاکرات «عادلانه» است. در حال حاضر، حدود 20 درصد از خاک اوکراین تحت اشغال روسیه قرار دارد.

این عملیات بی‌سابقه به نظر می‌رسد که همچنان ادامه خواهد داشت. روز یکشنبه، میکولا اولیشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین، اعلام کرد که یک پل دوم با اهمیت راهبردی برای ارتش روسیه تخریب شده است. او تاکید کرد که نیروی هوایی با استفاده از حملات دقیق هوایی توانسته است «دشمن را از امکانات تدارکاتی محروم کند».

اولیشچوک مشخص نکرد که این حمله چه زمانی صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد که هدف این حمله پلی بر روی رودخانه سیم، در حدود 15 کیلومتری شمال مرز اوکراین بوده است. رسانه‌های روسی تصاویری از این پل منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این پل در روز شنبه تخریب شده و این تخریب توانایی مانور نیروهای روسی در این منطقه را محدود خواهد کرد.

در همین حال، درگیری‌ها ده‌ها هزار نفر را از دو سوی مرز به فرار واداشته و طبق اعلام مقامات روسیه، تاکنون حداقل 10 نفر کشته شده‌اند.

آتش‌سوزی در انبار سوخت
در کنار حملات نظامی، اوکراین به تلاش برای قطع منابع تدارکاتی نیروهای روسی در عمق خاک روسیه ادامه می‌دهد. شب شنبه تا یک‌شنبه، پهپادهای اوکراینی به یک انبار نفت در منطقه روستوف در جنوب روسیه حمله کردند که منجر به اشتعال سوخت و ایجاد حریقی گسترده شد. به گفته فاسیلی گولوپیف، فرماندار این منطقه، این حمله توسط پدافند دفاع هوایی دفع شد، اما آثار باقی‌مانده پهپادها باعث ایجاد آتش‌سوزی در این انبار شد.

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، دود سیاه و شعله‌های آتش را در محل حادثه نشان می‌دهند. نیروهای اوکراینی اعلام کرده‌اند که این انبار حاوی نفت و فرآورده‌های نفتی مهمی برای تأمین نیازهای ارتش روسیه بوده است.

بوکروفسک در معرض حمله روسیه
در حالی که حمله اوکراین به کورسک توجه زیادی را به خود جلب کرده است، بخش عمده‌ای از نبردها همچنان در منطقه دونباس اوکراین در جریان است. ارتش روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که کنترل روستای سفیریدونیفکا را در حدود 15 کیلومتری شهر بوکروفسک به دست آورده است. بوکروفسک، یکی از محورهاى مهم شرق اوکراین است که روسیه از چند ماه گذشته به دنبال تسلط بر آن بوده است.

این شهر که پیش از جنگ حدود 61 هزار نفر جمعیت داشته، در محور اصلی منتهی به دو دژ اوکراینی چاسیف یار و کوستیانتینیوکا قرار دارد که روسیه قصد تصرف آن‌ها را دارد. این پیشروی‌ها نشان‌دهنده فشار مداوم روسیه بر جبهه شرقی است.