وزیر خارجه آمریکا به ایران هشدار داد باعث تشدید تنش‌ها‌‌ در منطقه نشود

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در سفر خود به اسرائیل نسبت به هرگونه اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و گروه‌های شبه‌نظامی آن که به تشدید تنش‌ها در منطقه منجر شود، هشدار داد.

همزمان با این سفر و اظهارات بلینکن طی دیدارهای او با مقامات اسرائیلی در تل‌آویو، ارتش اسرائیل چندین شهرک را در جنوب و البقاع لبنان بمباران کرد.آنتونی بلینکن، دوشنبه 29 مرداد اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به او اطمینان داده است که اسرائیل پیشنهاد جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، درباره توافق آتش‌بس در غزه را پذیرفته است و اشاره کرد که اکنون نوبت حماس است تا این پیشنهاد را بپذیرد.

بلینکن طی یک کنفرانس خبری در تل‌آویو افزود که «گام مهم این است که حماس به معامله [آتش‌بس] «بله» بگوید» و اشاره کرد که مسائل پیچیده‌ای در توافق غزه وجود دارد که به تصمیمات دشوار نیاز است.

وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی خود به نقش عمده مصر و قطر در دستیابی به توافق آتش‌بس درباره غزه اشاره کرد.

وی در ادامه تأکید کرد که دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه بهترین راه برای پایان دادن به رنج‌ها و کاهش تنش‌ها است و هر روز که می‌گذرد، خطراتی برای گروگان‌ها به همراه دارد، لذا نیاز به توافق فوری بسیار ضروری است.

تجمع خانواده‌های گروگان‌ها
همزمان با سفر بلینکن به اسرائیل، خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس در نوار غزه، تجمع اعتراضی گسترده‌ای را در تل‌آویو برگزار کردند.بلینکن اعلام کرد که نتانیاهو با پیشنهاد بایدن برای آتش‌بس موافقت کرده است و توضیح داد که روند آتش‌بس در غزه به تدریج و همزمان با تبادل اسرا صورت خواهد گرفت.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین بر لزوم تأیید حماس برای پر کردن شکاف‌های توافق تأکید و خاطرنشان کرد که کارشناسانی در این زمینه در حال تلاش هستند.

بلینکن در کنفرانس خبری اعلام کرد که به مصر و قطر سفر خواهد کرد تا تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه ادامه یابد. وی همچنین گفت که نتانیاهو متعهد به ارسال تیمی از کارشناسان به دوحه یا مصر برای «کاستن از شکاف‌ها» توافق شده است. بلینکن همچنین نگرانی خود را درباره ظهور بیماری فلج اطفال در غزه ابراز کرد.

وی اشاره کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، طرحی مفصل برای آتش‌بس در غزه ارائه و تایید شورای امنیت را دریافت کرده است. او افزود که این آتش‌بس امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که آتش‌بس در غزه تنها و بهترین راه برای بازگرداندن گروگان‌ها است و دیپلماسی آمریکا بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه تمرکز دارد.

تاکید بایدن بر لزوم توافق
در همین راستا کاخ سفید ضمن بیان این‌که بایدن با قدرت برای دست‌یابی به آتش‌بس در غزه می‌‌کوشد، اعلام کرد که مسئولان ارشد تا پیش از پایان هفته جاری در قاهره برای بررسی پیشبرد مذاکرات غزه تشکیل جلسه خواهند داد.

پیشتر، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار سه‌ساعته او با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، را مثبت توصیف کرد.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی به بلینکن اطلاع داده است که اسرائیل به پیشنهاد اخیر آمریکا درباره آزادی گروگان‌ها پایبند است و بر تأمین نیازهای امنیتی اسرائیل به‌طور قاطعانه اصرار دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز از اسرائیل و حماس خواسته است تا تلاش‌ها برای آتش‌بس در نوار غزه را از مسیر خارج نکنند.

بلینکن گفت: «این ممکن است آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها و دستیابی به آتش‌بس باشد.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، یکشنبه اعلام کرد که آتش‌بس در نوار غزه «هنوز امکان‌پذیر است.»

این در حالی بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و حماس در ابتدای سفر بلینکن به اسرائیل، اتهاماتی مبنی بر ناکام‌سازی تلاش‌ها برای دستیابی به توافق را رد و بدل کردند.

این گفت‌وگوها قرار است با میانجیگری آمریکا، مصر و قطر این هفته در قاهره پس از جلساتی که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در دوحه با هدف تلاش برای دستیابی به آتش بس در غزه برگزار شد، از سر گرفته شود.

در پی مذاکرات دوحه که بدون حضور حماس برگزار شد، کشورهای میانجی، از پیشنهادی جدید«برای کاستن از شکاف‌ها» میان اسرائیل و حماس در راستای برقراری آنش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها خبر دادند.