استرالیا «بزرگ‌ترین»نیروگاه خورشیدی-گرمایی دنیا را می سازد

استرالیا روز چهارشنبه ۲۱ اوت طرح یک مزرعه خورشیدی عظیم در شمال این کشور را تصویب کرد، پروژه‌ای که کانبرا آن را «بزرگترین منطقه خورشیدی جهان» توصیف می‌کند.تانیا پلیبرسک، وزیر محیط زیست استرالیا، گفت که این مزرعه خورشیدی عظیم انرژی کافی برای تامین برق سه میلیون خانه را تولید می‌کند و شامل پنل‌های خورشیدی، مجموعه‌ای از باتری‌ها و در نهایت یک کابل خواهد بود که استرالیا را به سنگاپور متصل می‌کند.

خانم پلیبرسک افزود که این بزرگترین منطقه خورشیدی در جهان خواهد بود و استرالیا را به پیشتاز جهان در حوزه انرژی سبز تبدیل خواهد کرد.

انتظار می‌رود این مزرعه خورشیدی چهار گیگاوات انرژی در ساعت برای مصارف ملی استرالیا تامین کند. دو گیگاوات دیگر نیز به سنگاپور ارسال خواهد شد که ۱۵ درصد از نیازهای آن را پوشش خواهد داد.

گفته شده که باتری‌های این مزرعه خورشیدی قابلیت دخیره تا ۴۰ گیگاوات برق را خواهند داشت.این پروژه ۱۲هزار هکتاری با نام SunCable شناخته می‌شود و در شمال استرالیا که سرزمین آفتاب‌گیری است، ساخته خواهد شد.

هزینه ساخت آن ۲۱ میلیارد یورو پیش‌بینی شده که قرار است توسط مایک کانن بروکس، میلیاردر حوزه فناوری و فعال محیط زیست حمایت مالی شود.

این نیروگاه خورشیدی قرار است در سال ۲۰۳۰ تولید انرژی را آغاز کند.کامرون گارنزورثی، مدیر عامل SunCable استرالیا گفت که چراغ سبز دولت استرالیا «لحظه مهمی در تکامل پروژه» است.

اما این طرح قبل از آغاز باید چندین مرحله را طی کند. از جمله اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی سنگاپور، دولت اندونزی و موافقت جوامع بومی استرالیا.

استرالیا در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان زغال سنگ و گاز در جهان است، اما به شدت تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی (گرمای شدید، سیل و آتش سوزی در جنگل‌ها) قرار دارد.بر اساس آخرین داده‌های دولت، در سال ۲۰۲۲، انرژی‌های تجدیدپذیر ۳۲ درصد از کل برق استرالیا را تولید می‌کردند در حالی که سهم زغال سنگ ۴۷ درصد اعلام شده است.