حمله موشکی حماس به تل‌آویو همزمان با پایان مذاکرات آتش‌بس در قاهره

در حالی که مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره به پایان رسید، گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس، اعلام کردند که یک موشک «ام- ۹۰»را به سمت تل‌آویو شلیک کرده‌اند. این اقدام به‌عنوان پاسخی به «کشتارهای» اسرائیل علیه غیرنظامیان و «تخلیه اجباری» آن‌ها عنوان شده است.

هشدارها در شهرک ریشون لتسیون
ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پی این حمله، آژیرهای هشدار در شهرک ریشون لتسیون در مرکز اسرائیل به صدا درآمده‌اند. بنابر بیانیه ارتش اسرائیل، یک موشک از نوار غزه به منطقه‌ای خالی از سکنه در ریشون لتسیون برخورد کرده است.

آتش‌نشانی اسرائیل نیز گزارش داد که این آژیرها در ساعت ۲۲:۰۰ به وقت محلی (۱۹:۰۰ به وقت گرینویچ) در ریشون لتسیون، واقع در جنوب تل‌آویو، به صدا درآمده‌اند.

پایان مذاکرات آتش‌بس در قاهره
این تحولات در حالی رخ داد که مذاکرات آتش‌بس در غزه، شامگاه یکشنبه در قاهره با حضور هیأت‌های آمریکایی و اسرائیلی به پایان رسید. به گفته منابع آگاه «العربیه»، یکی از مهم‌ترین نقاط اختلاف در این مذاکرات، حضور اسرائیل در غزه پس از جنگ بود.

منابع «العربیه» خبر دادند مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه، شامگاه یکشنبه در قاهره، با حضور هیأت‌های آمریکایی و اسرائیلی به پایان رسید. به گفته این منابع، یکی از مهم‌ترین نقاط اختلاف در این مذاکرات، حضور اسرائیل در غزه پس از پایان جنگ است.

منابع آگاه گزارش داده‌اند که بر اساس پیشنهاد جدید، اسرائیل باید پس از انجام توافق تبادل گروگان‌ها، به طور کامل از محور «فیلا‌دلفیا» (صلاح‌الدین) که در امتداد مرز مصر و غزه قرار دارد، خارج شود. با این حال، اسرائیل تنها با عقب‌نشینی از سه کیلومتری این محور موافقت کرده است.

مصر نیز همچنان بر لزوم خروج کامل اسرائیل از محور فیلا‌دلفیا تأکید دارد، اما به منظور جلوگیری از به تأخیر افتادن توافق، قاهره پیشنهاد کرده است که این خروج در دو مرحله انجام شود. مصر همچنین بر خروج کامل اسرائیل از گذرگاه رفح اصرار دارد و تأکید کرده که تنها با طرف فلسطینی در گذرگاه رفح همکاری خواهد کرد.

انتقاد از نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهای اسرائیلی از گذروگاه رفح، محور صلاح‌الدین، و همچنین محور «نتساریم» که شمال و جنوب غزه را جدا می‌کند، عقب‌نشینی نخواهند کرد. این اظهارات با انتقادات گسترده‌ای در داخل اسرائیل مواجه شد و نتانیاهو به مانع‌تراشی در مسیر توافق تبادل گروگان‌ها متهم شد.

واشینگتن، دوحه و قاهره که نقش میانجی در این مذاکرات دارند، در تلاش‌اند تا توافقی میان اسرائیل و حماس حاصل شود که به کاهش درگیری‌ها و جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده‌، به‌ویژه میان اسرائیل و ایران و نیروهای نیابتی تهران منجر شود.