برکناری انتظاری از ریاست دانشکده پس از توهین به مهسا امینی

به گزارش رسانه‌های ایران، اردشیر (علی) انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از کار برکنار شد. او در یک برنامه تلویزیونی کشته‌شدن ژینا مهسا امینی را “نفله‌شدن یک دختر خانم کُرد سنی” خوانده بود.

پایگاه خبری “انتخاب” روز سه‌شنبه ۶ شهریور (۲۷ اوت) نوشت که اردشیر (علی) انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از سمت خود برکنار شده است.

انتظاری در یک برنامه تلویزیونی در شبکه چهار صدا و سیمای ایران، کشته شدن ژینا مهسا امینی را “نفله‌شدن یک دختر خانم کُرد سنی” خواندە و ادعا کردە بود کە “نظام جمهوری اسلامی در وقایع مختلف خیلی پدرانه برخورد کرده است.”

به نوشته وبسایت خبری “انتخاب”، روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد: «اردشیر انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، در پی طرح مباحثی به دور از ادبیات ایرانی و اسلامی و استفاده از تعابیری نادرست در برنامه تلویزیونی “شیوه” از سمت خود برکنار شد.»

این اظهارات انتظاری با واکنش‌های تندی مواجه شد.

از جمله امجد امینی پدر ژینا مهسا امینی، گفته‌های انتظاری را “رکیک، توهین‌آمیز و سراسر کذب” خواند و افزود: «نفله نامیدن مهسا، دختر اهل سنت کرد، برخاسته از ذهن یک سفله است.»

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز صحبت‌های این استاد دانشگاه هوادار حکومت را “زننده و شرم‌آور” خوانده و می‌گویند که “چنین فردی لایق مقام استادی دانشگاه نیست.”مژگان افتخاری، مادر مهسا هم توهین انتظاری را بی‌پاسخ نگذاشت و در اینستاگرام نوشت: «این توهین به همه ایرانیان است، این توهین نشانه‌ای از بی‌احترامی به کرامت انسانی و حقوق شهروندی است. تاریخ با افتخار از مهسا ژینا یاد خواهد کرد.»

انتظاری در این برنامه تلویزیونی گفته بود: «در ناآرامی سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی دشمن این بود که وقتی این اتفاق رخ می‌دهد و جوانان برای به قتل رسیدن یا کشته شدن یا نفله شدن یک دختر خانم کُرد سنی وارد میدان می‌شوند، نظام مجبور است که به خشونت متوسل شود. این خشونت باعث خواهد شد که مردم به آن گروه شورش‌کرده ترحم کرده و به آن‌ها بپیوندند … ولی این اتفاق نیفتاد.»

تاکید این جامعه‌شناس حکومتی بر «کُرد» و «سنی» بودن مهسا ژینا امینی در شرایطی است که کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد در گزارش دوره‌ای و جدید خود، «قتل‌های غیرقانونی، شکنجه، تجاوز جنسی و آزار اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران» را در جریان اعتراضات پنج سال گذشته و از آبان ۹۸ به بعد، نقض فاحش حقوق بشر خواند.

اواسط اسفند سال گذشته نیز کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل اعلام کرده بود سرکوب خشونت‌بار اعتراضات پس از قتل حکومتی مهسا ژینا امینی مصداق «جنایت علیه بشریت» است.

این کمیته تاکید کرد نقض حقوق بشر به شکل خاص زنان، کودکان و اقلیت‌های اتنیکی و دینی و مذهبی را تحت تاثیر قرار داده است.

سخنان انتظاری در این برنامه تلویزیونی، واکنش‌های پرشماری در رسانه‌های اجتماعی داشت و بسیاری از کاربران از آن با صفت‌های «سخیف» و «بی‌شرمانه» یاد کردند.

امجد امینی، پدر مهسا ژینا امینی هم با انتشار متنی در اینستاگرام خود، حرف‌های انتظاری را «رکیک، توهین‌آمیز و سراسر کذب» خواند و افزود این اظهارات «برخاسته از ذهن یک سفله است».

او در ادامه درباره این توهین نوشت: «شرمش باد و بهتر آن که جواب دیگری ندهیم.»

علی انتظاری در برنامه شیوه، معترضان خیزش انقلابی را نیز «گروه شورش‌کرده» و رفتار جمهوری اسلامی با آن‌ها را «پدرانه» خوانده بود.

او گفته بود جمهوری اسلامی «نظام مجازات‌کننده نیست».

به گفته این جامعه‌شناس، حکومت در جریان خیزش انقلابی، «رفتار خشن نداشت و استاد دانشگاهی را اخراج نکرد».

انتظاری گفت که «چند نفر کشته شدند» و قرارداد چند استاد دانشگاه لغو شد اما این‌ها را مصداق «رفتار خشن» ندانست.

حسین مظفر، رییس کمیته ویژه منتخب ابراهیم رئیسی برای بررسی اعتراض‌های پس از قتل حکومتی مهسا ژینا امینی نیز اواخر اسفند سال گذشته در بیانیه‌ای، بار دیگر با تکرار مواضع پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی، جنبش «زن، زندگی، آزادی» را «اغتشاشات» و شهروندان معترض را «اغتشاش‌گر و تروریست» خوانده بود.

این بیانیه گفته بود نهادهای انتظامی و امنیتی حکومت در جریان خیزش انقلابی «با کمترین میزان توسل به زور و مبتنی بر خویشتن‌داری» با معترضان برخورد کردند.

در جریان اعتراضات، بیش از ۵۰۰ شهروند در سراسر ایران کشته، صدها نفر مجروح و هزاران نفر بازداشت و احضار شدند.

سازمان حقوق بشر ایران شهریور سال گذشته تعداد کشته‌شدگان خیزش انقلابی شهروندان علیه جمهوری اسلامی را دست‌کم ۵۵۱ معترض، از جمله ۶۸ کودک گزارش کرد.

کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل نیز از موارد متعدد نقض حقوق بشر و جنایات تحت قوانین بین‌المللی در بستر اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» گزارش داده بود.

این موارد شامل قتل، اعدام‌های فراقضایی و کشتن‌های غیرقانونی، استفاده غیرضروری و بی‌رویه از قوای قهریه، سلب خودسرانه حق آزادی، شکنجه، تجاوز، ناپدیدسازی‌های قهری و تعقیب و آزار مبتنی بر جنسیت علیه معترضان بود.

پس از شکل‌گیری موجی از اعتراض و انتقاد به این سخنان، رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه ۶ شهریور تصویری از یادداشت عذرخواهی این جامعه‌شناس را منتشر کردند.

انتظاری در قسمتی از این یادداشت نوشته است: «باید در انتخاب واژگان دقت بیشتری می‌کردم و به عرف محلی خود اکتفا نمی‌کردم.»

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در عین حال انتشار سخنان او توسط رسانه‌های خارج از کشور را “شیطنت” خواند و مدعی شد که اظهارات او بصورت بریده بریده منتشر شده است.

در همین رابطه الهام نداف، روزنامه‌نگار حوزه سینما در شبکه اجتماعی اکس درباره تجربه خودش به عنوان دانشجوی او در دوران اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ نوشت: «این آقا استاد من در دورهٔ کارشناسی بود. تو بحبوحه وقایع۸۸ کل تایم کلاس به میرحسین فحش می‌داد و با خنده جوری که حرص‌مون دربیاد قربون صدقهٔ احمدی‌نژاد می‌رفت.»

Print Friendly, PDF & Email