زلنسکی: جنگ در نهایت از طریق مذاکره پایان می‌گیرد، اما کی‌یف باید موضعی قوی داشته باشد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که جنگ با روسیه در نهایت از طریق مذاکره پایان می‌گیرد، اما کی‌یف باید موضعی قوی داشته باشد و او می‌خواهد در این رابطه طرحی را به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و دو جانشین بالقوه او ارائه کند.

رهبر اوکراین که روز سه‌شنبه ۶ شهریور در نشستی خبری حضور یافته بود گفت که پیشروی ارتش اوکراین در منطقه کورسک روسیه طی سه هفته اخیر بخشی از این طرح است، اما این عملیات در عین حال با اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک نیز همراه خواهد بود.

او در کی‌یف به خبرنگاران گقت: «نکته مهم این طرح این است که روسیه مجبور شود تا به جنگ خاتمه دهد. ما به دنبال چنین چیزی هستیم و برای اوکراین نیز عادلانه خواهد بود.»

آقای زلنسکی توضیح بیشتری درباره اقدامات بعدی اوکراین نداد، اما گفت که درباره این طرح با کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پنجم نوامبر، و همچنین احتمالا با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی آمریکا، گفت‌وگو خواهد کرد.

رئیس جمهوری اوکراین سپس ابراز امیدواری کرد که در ماه سپتامبر برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک برود و در آن سفر با جو بایدن دیدار کند.

اظهارات زلنسکی نشان داد که او مجمع عمومی سازمان ملل متحد را فرصتی برای پی‌گیری نتایج اجلاس بین‌المللی صلح می‌داند که خرداد ماه در سوئیس برگزار شد. وی گفت که جنگ با روسیه در نهایت از طریق مذاکره پایان خواهد یافت، اما کی‌یف باید در موقعیت قوی قرار گیرد تا در اجلاسی که انتظار می‌رود امسال برگزار شود بتواند از دیدگاه‌اش برای صلح دفاع کند.

زلنسکی در کنفرانس خبری در کی‌یف افزود که ارتش اوکراین اخیراً آزمایش موفقیت‌آمیز اولین موشک بالستیک ساخت داخل این کشور را انجام داده است.

رئیس‌ جمهوری اوکراین با امتناع از ارائه «جزئیات بیشتر» در مورد این موشک جدید، گفت: «آزمایش موفقیت‌آمیز اولین موشک بالستیک ساخت اوکراین انجام شد؛ و به صنعت دفاعی‌مان تبریک می‌گویم».

این اظهارات زلنسکی پس از دو شب متوالی از بمباران‌های روسیه در سراسر اوکراین بیان می‌شود که منجر به کشته شدن تعدادی از افراد و تخریب زیرساخت‌های انرژی این کشور شده است.

اوکراین در تلاش است تا صنایع تسلیحاتی خود را توسعه داده و تولید نظامی داخلی را تشویق کند تا وابستگی خود به کمک‌های نظامی غربی را کاهش دهد.

زلنسکی هفته گذشته اعلام کرد که نیروهایش برای اولین بار در عملیات‌های نظامی از «پهپاد دوربرد» اوکراینی به نام «بالیانیتسیا» استفاده کرده‌اند. کی‌یف همچنین توافق‌نامه‌هایی با شرکت‌های غربی برای تولید سلاح‌های سبک و مهمات امضا کرده است.

در همین راستا، زلنسکی سه‌شنبه اعلام کرد که کی‌یف از جنگنده‌های «F-16» که از شرکای غربی دریافت کرده است، برای مقابله با حملات هوایی سنگین اخیر روسیه استفاده کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین تصریح کرد: «با استفاده از جنگنده‌های «F-16»، موشک‌ها و پهپادهای روسیه را نابود کردیم»، وی در ادامه تأکید کرد که تعداد جنگنده‌هایی که کی‌یف از غرب دریافت کرد، «کافی نبوده است.»

اولین اجلاس بین‌المللی صلح کی‌یف که در سوئیس برگزار شد بدون نماینده روسیه، به عنوان طرف اصلی جنگ اوکراین بود. چین هم که دومین اقتصاد بزرگ جهان است علیرغم درخواست کی‌یف در این اجلاس شرکت نکرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به دنبال تهاجم ارتش اوکراین به خاک روسیه و منطقه کورسک هفته گذشته گفته بود که مذاکره دیگر در دستور کار نیست.

لاوروف: جنگ جهانی سوم به اروپا محدود نخواهد ماند
آقای لاوروف همچنین روز سه‌شنبه ۶ شهریور با اشاره به عملیات ارتش اوکراین در خاک روسیه گفت که کشورهای غربی با تشویق کی‌یف به این امر با آتش بازی می‌کنند و به ایالات متحده نیز هشدار داد که جنگ جهانی سوم به اروپا محدود نخواهد شد.

این دیپلمات که بیش از ۲۰ سال است سکان سیاست خارجی روسیه را در دست دارد، گفت که غرب خواستار تشدید جنگ اوکراین است و با چراغ سبز نشان دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات نظامی خارجی، «دنبال دردسر می‌گردد».

وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران در مسکو گفت: « آنها مانند بچه‌های کوچکی هستند که با کبریت بازی می‌کنند و ما یک بار دیگر تاکید می‌کنیم بازی با آتش برای این بزرگسالان کودک مانندی که سلاح‌های هسته‌ای در این یا آن کشور غربی به آنها سپرده شده، بسیار خطرناک است.»لاوروف افزود: «آمریکایی‌ها در گفت‌وگوهایشان به صراحت جنگ جهانی سوم را چیزی دانسته‌اند که اگر خدای ناکرده اتفاق بیفتد، فقط به اروپا محدود خواهد ماند.»

وی سپس هشدار داد که روسیه دکترین هسته‌ای خود را به روشنی توضیح می‌دهد.

دکترین هسته‌ای سال ۲۰۲۰ روسیه تعیین می‌کند که رئیس‌جمهور این کشور چه زمانی استفاده از سلاح هسته‌ای را می‌تواند جایز بداند و آن زمانی است که روسیه مورد هجوم با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی قرار بگیرد یا «زمانی که موجودیت کشور در معرض تهدید قرار گیرد».

ادامه پیشروی در کورسک
از سوی دیگر، ژنرال الکساندر سرسکی، فرمانده ارتش اوکراین سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای کشورش به پیشروی خود در منطقه کورسک روسیه ادامه می‌دهند، اما هشدار داد که مسکو در حال تقویت نیروهای خود در جبهه «پوکروفسک» در شرق است، جایی که نیروهای روسیه در حال پیشروی هستند.

سرسکی طی اظهاراتی که از طریق ویدیو کنفرانس پخش شد، افزود که روسیه تلاش می‌کند خطوط پشتیبانی ارتش اوکراین به جبهه نزدیک پوکروفسک را مختل کند.

بوکروفسک، شهری با معادن زغال‌سنگ و ارزش نظامی استراتژیک به‌عنوان یک مرکز حمل و نقل، شناخته می‌شود.

فرمانده ارتش اوکراین گفت: «وضعیت در جبهه پوکروفسک بسیار دشوار است. دشمن از برتری خود در نیروی انسانی، تسلیحات و تجهیزات نظامی بهره‌برداری و به‌طور گسترده از توپخانه‌ها و جنگنده‌ها استفاده می‌کند.»

سرسکی افزود: «حمله سه هفته پیش اوکراین به منطقه کورسک روسیه اکنون به کنترل ۱۰۰ شهر منجر شده است».

فرمانده ارتش اوکراین در پایان اظهارات خود اشاره کرد که نیروهای روسیه در برابر پیشروی‌های ارتش اوکراین می‌کوشند تا در منطقه، دست به ضدحمله بزنند.

Print Friendly, PDF & Email