گروسی درگیری‌ اوکراین و روسیه در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای کورسک را«بسیار خطرناک» دانست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه ۶ شهریور درباره نزدیک شدن درگیری‌ها میان نیروهای روسیه و اوکراین به نیروگاه هسته‌ای کورسک روسیه هشدار داد.

گروسی ادامه درگیری نیروهای دو کشور متخاصم در اطراف نیروگاه اتمی کورسک را به دلیل در معرض خطر بودن راکتورهای این تاسیسات نیروگاهی «بسیار خطرناک» دانست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از بازدید از نیروگاه کورسک اظهار داشت: «یک نیروگاه هسته‌ای از این نوع که تا این حد به نقطه تماس یا جبهه نظامی نزدیک باشد، واقعیتی بسیار خطرناک است.»

بازدید گروسی در حالی انجام می‌شود که اوکراین از هفته‌ها پیش حمله زمینی گسترده‌ای را در منطقه مرزی کورسک آغاز کرده است.

در پی حمله بی‌سابقه اوکراین به عمق خاک روسیه، و درخواست‌های روسیه از آژانس، پیش‌تر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل اعلام کرده بود که به نیروگاه هسته‌ای روسیه سفر خواهد کرد تا ارزیابی «مستقل» از وضعیت و خطرات موجود ارائه دهد.

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اوکراین را به تلاش برای حمله به نیروگاه کورسک متهم کرد. این نیروگاه در کمتر از ۵۰ کیلومتری محل درگیری‌های میان نیروهای روسیه و اوکراین قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که مقامات روسیه به این آژانس اطلاع داده‌اند که روز پنج‌شنبه بقایای یک پهپاد انفجاری در فاصله حدود ۱۰۰ متری از تأسیسات ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای مصرف‌شده در این نیروگاه، پیدا شده است.

گروسی روز دوشنبه اعلام کرد که «به دلیل خطرناک بودن وضعیت، شرایط موجود (در نیروگاه) را به‌طور مستقل ارزیابی خواهد کرد». او در بیانیه‌ای افزود: «ایمنی و امنیت تمام نیروگاه‌های هسته‌ای مسئله‌ای است که از اهمیت اساسی و مرکزی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار است.»

روسیه ارتش اوکراین را متهم می‌کند که در شب ۲۲ اوت تلاش کرده با یک پهپاد انفجاری به نیروگاه هسته‌ای کورسک حمله کند و افزود که این پهپاد سرنگون شده و بقایای آن نزدیک به تأسیسات ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای پیدا شده است.

پیش‌تر و در واکنش به این موضوع وزارت خارجه روسیه «حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک» را به‌عنوان عمل «تروریسم هسته‌ای» توصیف و تاکید کرد که این موضوع مستلزم واکنش فوری از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

شایان ذکر است که اوکراین عملیات غافلگیرکننده خود را در استان کورسک در عمق خاک روسیه از ششم اوت آغاز و اعلام کرد که پیشروی‌هایی داشته است، در حالی که نیروهای روسیه از سوی دیگر در شرق اوکراین نیز به پیشروی خود ادامه می‌دهند.

Print Friendly, PDF & Email