تمدید ماموریت نیروی موقت حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان «یونیفل»

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه ۷ شهریور به اتفاق آرا با تمدید ماموریت نیروی موقت حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) برای یک سال دیگر موافقت کرد.

واشینگتن، متحد اسرائیل، اما در این‌باره گفت که در آینده باید اصلاحاتی در حوزه قضایی یونیفل اعمال شود.

نیروهای حافظ صلح بین‌المللی «یونیفیل» در چارچوب ماموریت پاسداری از صلح در امتداد مرزهای جنوبی لبنان با اسرائیل گشت‌زنی می‌کنند.

نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان در سال ۱۹۷۸ تشکیل شد. ماموریت یونیفل هر ساله تمدید می‌شود و قرار بود ماموریت فعلی آن شنبه آینده به پایان برسد.

توجه بین‌المللی به لبنان
هادی هاشم، معاون سفیر لبنان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت، گفت: «رای وحدت رویه امروز نشان‌دهنده توجه جامعه بین‌الملل به لبنان است.» وی افزود: «این پیام روشنی از سوی شورای محترم شما برای حمایت از ثبات و آتش‌بس است. این یک اقدام امیدبخش برای تمام لبنانی‌هاست که مخالف جنگ، خشونت و ویرانی هستند و می‌خواهند به صلح فرصت دهند.»

لزوم مقابله با حزب‌الله
در همین راستا، دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد، پیش از رای‌گیری در روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «پیامی برای مردم لبنان دارم.

شما و دولتتان باید انتخاب کنید: امروز با حزب‌الله مقابله کنید یا نظاره‌گر کشوری باشید که به هرج و مرج و ویرانی کشیده می‌شود.» وی افزود: «اجازه ندهید حزب‌الله و ایران آینده شما را دیکته کنند. اگر اقدام نکنید، ویرانی ناشی از آن به عهده شما خواهد بود. اسرائیل به دنبال جنگ نیست، اما همان‌طور که در این هفته به صراحت اعلام کردیم، ما در دفاع از مردم خود تردید نخواهیم کرد.»

جلوگیری از اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱
رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در مقابل شورا گفت: «توسعه ماموریت یونیفل که این قطعنامه انجام می‌دهد، از هدف ما برای تنش‌‌زدایی در منطقه حمایت می‌کند، که اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است.»

وی افزود: «از این پس ما باید با راهکارهایی که حزب‌الله و دیگر بازیگران بدخواه بکار می‌گیرند تا مانع از اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شده و توانایی یونیفل برای انجام آزادانه ماموریت‌هایش را محدود و ایمنی و امنیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را تهدید می‌کنند، مقابله کنیم.»

کشته شدن ۴۳۲ عضو حزب‌الله
این رای‌گیری تنها چند روز پس از درگیری حزب‌الله و ارتش اسرائیل، که یکی از شدیدترین تبادل‌های آتش بین آن‌ها در طی ده ماه گذشته بود، برگزار می‌شود.

از ۸ اکتبر ۲۰۲۳، گروه‌های لبنانی و فلسطینی در لبنان، به ویژه حزب‌الله، به‌طور روزانه با ارتش اسرائیل در سراسر خط آبی مرزی تبادل آتش داشته‌اند که منجر به کشته شدن و زخمی شدن صدها نفر، عمدتاً در طرف لبنانی، شده است.

حزب‌الله چهارشنبه از کشته شدن یکی از اعضای خود در رویارویی با اسرائیل در جنوب لبنان خبر داد و تعداد کشته شدگان این گروه شبه‌نظامی از ۸ اکتبر گذشته تاکنون به ۴۳۲ نفر رسیده است.

Print Friendly, PDF & Email