شورای امنیت خواستار توقف درگیری‌ها بین حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی شد

شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و نیروهای اسرائیلی شد و هشدار داد که افزایش تنش‌ها خطر وقوع یک جنگ گسترده را دارد.

نیروهای اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان پس از تبادل آتش سنگینی که در چند روز اخیر داشتند از مرزی که سازمان ملل متحد تعیین کرده است، عقب‌نشینی کرده‌اند. اما چشم‌اندازی برای پایان درگیری‌ بین آنها وجود ندارد و تنش‌ها در منطقه که با جنگ غزه ارتباط دارد، همچنان بالاست.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه چهارشنبه ۷ شهریور با تصویب قطعنامه‌ای که فرانسه ارائه کرده بود خواستار توقف درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله شد و از «بازیگران مرتبط» خواست که به بازگشت «آرامش و ثبات» در منطقه کمک کنند.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از نظر قانونی الزام‌آور هستند، اما اغلب نادیده گرفته می‌شوند. این قطعنامه به تایید هر ۱۵ عضو شورای امنیت رسید.ناتالی برودهرست، معاون سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، پیش از رای‌گیری گفت: «خطر یک جنگ گسترده واقعی است و ما با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود بسیج شده‌ایم تا از وقوع این آتش‌سوزی در منطقه جلوگیری کنیم.»

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفت که پیامی برای مردم لبنان دارد: «شما و دولتتان باید انتخاب کنید، یا امروز با حزب‌الله مقابله کنید یا به تماشای هرج و مرج و ویرانی در کشورتان بنشینید.»

اما سخنان هادی هاشم، نماینده لبنان در سازمان ملل متحد، دیپلماتیک‌تر بود. او پس از رای‌گیری، از پیام صریح شورای امنیت «به نفع ثبات و آتش‌بس» تشکر کرد و به اعضای امنیت گفت: «بیایید با یکدیگر همکاری کنیم، نه صرفا برای پایان دادن به این تنش‌ها بلکه برای دستیابی به یک صلح عادلانه و جامع.»

این قطعنامه همچنین ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، موسوم به یونیفل، را برای یک سال دیگر تمدید کرد. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از سال ۱۹۷۸ به منظور نظارت بر خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان در آنجا مستقر شدند و ماموریت آنها همچنان ادامه دارد.

از آغاز جنگ غزه، جنگی نیز به طور موازی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در مناطق مرزی دو کشور در جریان است که به ویژه از اوایل مرداد ماه به دنبال حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت و کشته شدن فؤاد شُکر، ارشدترین فرمانده گروه حزب‌الله لبنان، بالا گرفته است.

از سویی ترور اسماعیل هنیه، رهبر گروه افراطی حماس، هم که به تهران سفر کرده بود، و وعده ایران برای تلافی، به نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ در منطقه دامن زده است.

Print Friendly, PDF & Email