ابراز امیدواری گروسی به دیدار با پزشکیان

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است به‌زودی با مسعود پزشکیان، رئیس‌ دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌وگوها را برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای تهران آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رافائل گروسی در گزارشی محرمانه که به رؤیت این خبرگزاری رسیده است، ابراز امیدواری کرده که چنین دیداری بتواند به برقراری یک گفت‌وگوی سازنده و نتیجه‌بخش منجر شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارش محرمانه‌ای گفت جمهوری اسلامی با سرپیچی از خواسته‌های بین‌المللی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح «نزدیک به درجه تسلیحاتی» خود را افزایش داده است.

در این گزارش آمده است که میزان اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی جمهوری اسلامی تا ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در مجموع ۱۶۴.۷ کیلوگرم بوده و این مقدار در مقایسه با گزارش قبلی در اردیبهشت ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ کیلوگرم افزایش داشته است.

به گفته کارشناسان، رساندن اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد تا اورانیوم به درجه تسلیحاتی ۹۰ درصد خلوص، تنها نیازمند برداشتن «یک گام کوتاه و فنی» است.

آژانس در گزارش جدید خود خاطرنشان کرده که حکومت ایران تصمیم پیشین خود را مبنی بر منع بازدید بازرسان آژانس از برنامه هسته‌ای اش، هنوز مورد بازبینی قرار نداده و دوربین‌های نظارتی آژانس همچنان مختل هستند.

آژانس در بخش دیگری از گزارش جدیدش عنوان کرده که در تاریخ ١٨ مرداد طی نامه‌ای به حکومت ایران خواستار دسترسی به تاسیسات تولید سانتریفیوژ در اصفهان شده تا دوربین‌های نظارتی خود را سرویس کند، اما هنوز پاسخی از تهران دریافت نکرده است.

طبق گزارش آژانس، جمهوری اسلامی همچنان پاسخی به پرسش چندساله درباره منشا و مکان ذره‌های اورانیوم ساخته دست بشر در دو سایت پیشتر گزارش‌نشده، به نام‌های ورامین و تورقوزآباد، را نداده است.

پس از انتخابات حکومتی اخیر، مسعود پزشکیان اظهار داشت که در زمان مناسب با رافائل گروسی دیدار خواهد کرد. گروسی در ماه مه گذشته نیز به ایران سفر کرده بود، اما مرگ ابراهیم رئیسی، باعث تعویق مذاکرات شد.

جمهوری اسلامی همواره مدعی بوده که برنامه هسته‌ای اش برای مقاصد صلح‌آمیز است و هیچ تمایلی به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ندارد.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی همچنان نگرانی‌های خود را نسبت به کاهش همکاری تهران با آژانس و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز کرده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email