بورل: اتحادیه اروپا ریاست جمهوری مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزرای امور خارجه این اتحادیه روز پنجشنبه توافق کردند تا «مشروعیت دموکراتیک» ریاست جمهوری نیکلاس مادورو را پس از انتخابات بحث‌برانگیز ونزوئلا به رسمیت نشناسند.

به گزارش «رویترز»، بورل گفت که وزرا این تصمیم را پس از آن گرفتند که نهاد انتخاباتی ونزوئلا مکرراً درخواست‌های‌شان برای ارائه داده‌های قابل‌اعتماد در پشتیبانی از ادعای پیروزی مادورو در انتخابات ماه گذشته را نادیده گرفت.

بورل پس از جلسه وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم مشروعیت مادورو را به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب بپذیریم. او به‌طور دوفاکتو رئیس‌جمهوری خواهد ماند، ولی ما بر اساس نتیجه‌ای که قابل تأیید نیست، مشروعیت دموکراتیک او را انکار می‌کنیم.»

شورای انتخاباتی ونزوئلا مادورو را که از سال ۲۰۱۳ در قدرت است، به عنوان برنده انتخابات ۲۸ ژوئیه اعلام کرد، اما آمار کامل آرا را منتشر نکرده است. مخالفان دولت آماری منتشر کرده‌اند که نشانگر پیروزی قاطع ادموندو گونزالس است. گونزالس از طریق ویدیو در جلسه وزرای اتحادیه اروپا شرکت کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که تصمیم روز پنجشنبه هیچ پیامد عملی فوری برای مادورو نخواهد داشت، زیرا این اتحادیه هیچ تحریمی علیه ونزوئیلا اعمال نکرده است. با این وجود، به گفته وی این اقدام، یک «موضع‌گیری قوی» از سوی اتحادیه اروپا است که نماینده حدود ۴۵۰ میلیون نفر است.

بورل که پیش‌تر وزیر خارجه اسپانیا بود، بارها خواستار انتشار سوابق رای‌گیری و همچنین پایان دادن به آزار و اذیت سیاسی و گفت‌وگو بین مخالفان شده است، و این مواضع باعث شد مادورو او را در تجمعات خود مورد انتقاد قرار دهد.

به گفته رویترز، اعتراضات پس از رای‌گیری منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۷ نفر شده است. گروه حقوق بشری «فرو پنال» می‌گوید حدود ۱۷۸۰ نفر، شامل ۱۱۴ نوجوان، تحت اتهامات سیاسی به زندان افتاده‌اند، و چندین نفر از رهبران مخالف مادورو نیز بازداشت شده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email