رئیس شورای اروپایی: ایران باید رفتار خود را در خاورمیانه اصلاح کند

شارل میشل، رئیس شورای اروپایی در واکنش به ادامه تهدیدهای ایران علیه اسرائیل تاکید کرد که ایران باید رفتار خود در منطقه خاورمیانه را اصلاح کند.

رئیس شورای اروپایی پنج‌شنبه ۸ شهریور در مصاحبه با شبکه «العربیه» همچنین گفت که سطح روابط اروپا و ایران بسیار ضعیف شده است.
شارل میشل همچنین حمایت قاطع اروپا را از برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها ابراز کرد.

وی همچنین اظهار داشت که «فاجعه انسانی در غزه باید متوقف شود تا بتوان به فرآیند سیاسی بازگشت.»
وی در ادامه تاکید کرد که «طرف‌های تاثیرگذار در خاورمیانه نباید به تشدید تنش‌ها دامن بزنند.»

این مقام ارشد اروپایی با بیان این‌که اتحادیه اروپا بر راه‌حل دو کشوری مصمم است، نیز مخالفت خود را با اقدامات نامشروع اسرائیل در ضمیمه کردن سرزمین‌های فلسطینیان در کرانه باختری ابراز کرد.

از اواخر ماه گذشته، نگرانی‌های بین‌المللی درباره گسترش درگیری‌ها در منطقه میان اسرائیل از یک سو و ایران و گروه‌های وابسته به آن از سوی دیگر افزایش یافته است.

این نگرانی‌ها به ویژه پس از ترور اسماعیل هنیه در ۳۱ ژوئیه و کشته شدن فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، در حومه جنوبی بیروت شدت گرفته است و مقامات ایرانی و حزب‌الله به دادن پاسخ قاطع تهدید کرده‌اند.

رهبران فرانسه و بریتانیا همه طرف‌ها را به آرام کردن اوضاع در خاورمیانه فراخواندند
در واکنش به ادامه تهدیدهای ایران علیه اسرائیل مبنی بر گرفتن انتقام ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، که به‌طرز مشکوکی در سفر به تهران کشته شده و نگرانی‌ فزاینده‌ای از احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه را برانگیخت، رهبران فرانسه و بریتانیا از تمامی طرف‌ها در خاورمیانه خواستند تا اوضاع منطقه را آرام کنند.

امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه پنج‌شنبه ۸ شهریور پس از دیدار با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، در پاریس گفت که آن‌ها ضرورت کاهش تنش‌ها در خاورمیانه را مورد بحث قرار دادند و مجدداً بر لزوم توقف فوری درگیری‌ها تاکید کردند.

در همین راستا کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مکرون و استارمر ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره اوضاع در خاورمیانه، همه طرف‌ها در این منطقه را به خودداری از تشدید تنش‌ فراخواندند.

پس از ترور اسماعیل هنیه در ۳۱ ژوئیه در تهران و کشته شدن فؤاد شکر، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله، در حومه جنوبی بیروت به‌دنبال تهدید مقامات ایرانی و حزب‌الله به دادن پاسخ قاطع به اسرائیل، نگرانی‌های بین‌المللی در مورد گسترش درگیری‌ها در منطقه میان اسرائیل از یک سو و ایران و گروه‌های وابسته به آن از سوی دیگر افزایش یافته است.

در این دیدار مکرون افزون بر حوزه‌هایی مانند مهاجرت و انرژی، به تقویت روابط با بریتانیا در زمینه‌های دفاعی و امنیتی متعهد شد.

رئیس ‌جمهوری فرانسه همچنین با استارمر بر لزوم ادامه حمایت و پشتیبانی مطلوب از اوکراین برای دفاع و تأمین آن تاکید و درباره تأثیر‌گذاری این موضوع بر دفاع و امنیت کل قاره اروپا توافق شد.

نخست‌وزیر بریتانیا پس از دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در برلین، در چارچوب تور اروپایی خود به پاریس سفر کرده و با مقامات فرانسوی دیدار کرد.

فرانسه نیز مانند آلمان شریک امنیتی اصلی بریتانیا است، به ویژه اینکه پاریس و لندن هر دو از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند و تنها قدرت‌های هسته‌ای در غرب اروپا به شمار می‌روند.

این دو کشور همچنین از سال ۲۰۲۲ از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

Print Friendly, PDF & Email